For over 20 år siden var Øistein Eriksen (61) med i oppbyggingen av Netcom. Nå er gründeren tilbake der han begynte sin mobilkarriere. I dag er Netcom eid av TeliaSonera. Det er også selskapet One Call, som Eriksen etablerte i 2003.
– Jeg er hjemme igjen, sier Eriksen, som er blant de utvalgte i TeliaSoneras nye ledelse i Norge.
Toppsjef på vent
Etter at Konkurransetilsynet godkjente TeliaSoneras mobilkjøp av Tele2 Norge den 5. februar, har det pågått arbeid for å sette sammen en ny ledelse i TeliaSonera.
Den nye ledergruppen skal håndtere 2,7 millioner mobilkunder i Norge, og får ansvar for merkevarer i det norske mobilmarkedet som Netcom, Chess, One Call, My Call og Tele2.
Av den nye ledelsen kommer fire direktører fra Tele2. Men hvem som skal bli toppsjef i Norges nest største mobilselskap, er ikke besluttet.
Kampen står mellom blant andre fungerende direktør Charlotta Rehman i TeliaSonera Norge og Tele2s norske toppsjef Arild Hustad.
«Styret er fortsatt i prosess med å finne ny administrerende direktør», skriver Rehman i en epost.
Hustad har tidligere fått en toppsjefstilling etter oppkjøp. Da Tele2 kjøpte Network Norway i 2011 ledet han det oppkjøpte selskapet og ble den utvalgte sjefen i Tele2 Norge.
Hustad var ikke tilgjengelig for kommentar onsdag.
Rehmans tidligere direktørjobb i TeliaSonera Norge er foreløpig ikke besatt. Hun tok over toppsjefjobben i selskapet da August Baumann sluttet på dagen 10. desember.
Samtlige i TeliaSoneras direktørkorps beholder jobben, men Karl Fredrik Lund rykker opp og får ansvar for samtlige merkevarer.
«Jeg er fornøyd med at vi har fått på plass landets beste telekomteam som nå skal utfordre Telenor og gi norske mobilkunder superdekning», skriver Rehman i eposten.
«E- og f-kjendis»
Øistein Eriksen beholder direktørtittelen under den nye eieren.
Det samme gjør de tre tidligere Tele2-direktørene Hanne Løvstad, som blir direktør for Netcom privat, Frode Lillebakken, som blir juridisk direktør, og Henning Lunde som får tittelen kommunikasjonsdirektør.
Øistein Eriksen var med på etablere selskapet i 2003.
– Vi lanserte tjenesten i 2004 og startet med kontantkort, sier han.
Men i 2007 fikk han fart på salget.
– Da lanserte vi et gratistilbud på 120 ringeminutter og 90 tekstmeldinger per måned. Vi tjente på innkommende samtaler fra andre nett og fikk 1,50 kroner i overføring per minutt. Nå er den prisen satt til 15 øre.
I 2008 ble One Call kjøpt opp av Network Norway. Tre år senere tok Tele2 over Network Norway. Og nå har TeliaSonera tatt over Tele2 Norge.
Uansett eier har Eriksen vært One Call-sjef og aktivt blitt brukt i filmer som One Call-gründer og reklamerer med at selskapet gjør livet enklere og billigere.
– Vil du fortsatt være med i reklamefilmer?
– Jeg har ikke fått noen signaler på noe annet. Det viktigste bidraget jeg kan gjøre er å fortsette å gjøre som før.
– Blir du gjenkjent på gaten?
– Ja, og det er stort sett hyggelig.
– Så du er en mobilkjendis?
– Vel, jeg er vel en e- og f-kjendis. Folk kommer gjerne bort til meg og forteller at de er One Call-kunder. Jeg har ennå til gode å oppleve noen ubehageligheter, sier Eriksen, som har ansvar for totalt 450.000 One Call-kunder.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.