Tørrlastskipet «Rosita», en 52.000-tonner tilhørende Uglands Rederi i Grimstad, venter på last i det okkuperte Vest-Sahara. Det skal ikke gjenta seg, forsikrer rederiets administrerende direktør Øystein Beisland.
Han sier at fartøyet like før påske ble utleid på et tidscerteparti – en kontrakt – med en varighet på mellom fire og seks måneder.
– Skipet var ledig i Marokko da vi inngikk avtalen. Det er befrakteren som disponerer «Rosita» i leietiden, og vi var ikke klar over at skipet ble dirigert til Vest-Sahara. Her har det skjedd en beklagelig glipp fra vår side, sier Beisland.
Fredag var rederiets folk i kontakt med Utenriksdepartementet og Rederiforbundet om situasjonen. For fremtiden vil Ugland sørge for å innarbeide en bestemmelse i fraktkontraktene som hindrer anløp av rederiets skip i Vest-Sahara.
Fosfateksporten fra Vest-Sahara er Marokkos største inntektskilde fra de okkuperte områdene.
Daglig leder Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara roser Uglands Rederi for å ha tatt affære straks man ble gjort oppmerksom på saken:
– Det er veldig gledelig å høre at selskapet nå går såpass grundig til verks. Uglands gjennomgang er et eksempel til etterfølgelse for andre norske rederier og viser at det er mulig å opptre samfunnsansvarlig, selv i de tilfeller hvor det ikke finnes noe tydelig sanksjonsregelverk, sier Hagen.
– Dessverre er okkupasjonen av Vest-Sahara lite kjent i den norske befolkningen og i næringslivet. Det er derfor forståelig at slike glipper kan skje, spesielt for rederier som har fartøyer på besøk i havner over hele verden.
I 2007 frarådet Utenriksdepartementet både handel og investeringer i Vest-Sahara som ikke er i samsvar med lokalbefolkningens interesser.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.