Telenor er alene om å eie privatfly blant storselskapene med staten på eiersiden. Flyet har både reddet toppsjefen ut av snøstorm og sørget for at han rakk middag på Slottet.
I en hangar på Gardermoen står et nett privatfly med registreringsnummer SE-DJH. Jetflyet av typen Cessna Citation Bravo er klart for et nytt tokt, med små Imsdal-flasker klare på hvert av de syv setene.
Flyet eies av Telenor sammen med fondsselskapet Altor, og kan rekvireres av toppledelsen i Telenor ved behov.
Telenor er dermed i særklasse blant de store norske, delvis statseide selskapene: Hverken Statoil, Yara, DNB eller Hydro opplyser å eie privatfly.
Timepris: 14.000 kroner
Telenor kjøpte halvparten av jetflyet for litt over en million dollar i 2012. På tre år har konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og resten av konsernledelsen i Telenor fløyet 160 strekninger med flyet, opplyser selskapet. Flyet har blant annet fløyet på Telenor-tur til storbyer som Istanbul, Moskva, Amsterdam, Barcelona, Budapest, Kiev, London og Paris – og til mindre destinasjoner som Auxerre, Podgorica og Aalborg.
– Vi har flyet for å dekke destinasjoner i Europa der det ikke er så gode direkte flymuligheter herfra, sier Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.
– Det brukes hovedsakelig til å nå våre selskaper i Sentral- og Øst-Europa, Ungarn, Bulgaria, Serbia og Montenegro. Tilgangen til eget fly forenkler deltagelse på styremøter, forretningsmøter og viktige interne arrangement, utdyper informasjonssjef Glenn Mandelid.
Bruken av flyet faktureres internt med 14.000 kroner for hver flytime, ifølge Telenor. En reise tur-retur Istanbul koster dermed rundt 110.000 kroner med en flytid på rundt fire timer hver vei. En reise til og fra Budapest vil koste rundt 70.000 kroner med en flytid på rundt 2,5 time hver vei.
Rakk middag på Slottet
Vinteren 2013 laver snøen ned over Genève, og på flyplassen i byen er det kaos. Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas og kona er på privat reise og sliter med å komme seg hjem til Norge fordi ruteflyet de har planlagt å ta, står på bakken.
Mens Baksaas og kona blir fraktet fra Genève til Lyon i en innleid bil, gjør pilotene på Telenors privatfly seg klare til å lette fra Gardermoen for å hente ekteparet i den franske byen.
– For at Baksaas skulle rekke styremøte i Oslo den påfølgende dagen, ble det besluttet å benytte Telenors fly for å hente ham fra den nærmeste åpne flyplass som var Lyon. Det var da ikke naturlig å la ektefellen sitte igjen i Genève mens han selv dro. Beslutningen om å hente Baksaas ble ikke gjort av ham personlig, skriver Glenn Mandelid i Telenor i en epost.
Baksaas’ ektefelle har også vært passasjer i flyet på en tur fra Barcelona til Oslo.
– Da var bruk av flyet eneste alternativ for at Baksaas skulle rekke en offisiell middag ved det norske slottet samme dag, skriver Mandelid.
Mandelid opplyser at Telenors fly ikke er brukt til private formål. Mandelid påpeker at Baksaas årlig har godt over hundre reisedager, og at han i hovedsak bruker rutefly.
– De aller fleste tjenestereiser i Telenor gjennomføres med vanlige ruteflyvninger.
Fra Warren Buffett til Altor
Telenors eierskap i privatfly startet i 2007, da selskapet gikk inn i en avtale med det Warren Buffett-eide privatflyselskapet Netjets.
– Vi hadde en Netjets-avtale som vi fant ut var for kostbar og der vi ikke helt klarte å utnytte de flytimene som lå der, sier Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.
Sommeren 2012 gikk Telenor i stedet inn i et spleiselag med oppkjøpsfondet Altor, der de eier flyet 50/50. Altor eier sin andel i flyet gjennom en serie av selskaper registrert i skatteparadiset Jersey
– Da flyet ble kjøpt i 2012, var det ti år gammelt og kostet Telenor 1,125 million amerikanske dollar. Telenor gikk da inn i et partnerskap med Altor, opplyser informasjonssjef Mandelid i Telenor.
Altor-partner Hugo Maurstad skriver i en epost til DN at halvparten av flyet ble solgt til Telenor for å øke utnyttelsen av flyet.
44 millioner
DNs gjennomgåelse av teleselskapets flyregnskaper viser at Telenor har brukt 44 millioner kroner på privatjet til konsernledelsen i perioden 2007 til 2013. Summen inkluderer driftskostnader, samt av- og nedskrivninger på flyinvesteringen.
Flyselskapet har hatt driftskostnader på rundt fem millioner kroner i året, men Telenor vil ikke oppgi regnskapene for 2014. En oversikt fra Avinor viser at flyet har vært mye på vingene også i 2014 og 2015.
Telenors informasjonsavdeling svarer følgende på DNs regnestykke:
«Justert for administrative kostnader som er allokert selskapet ender vi for perioden 2007–2013 opp med kostnader på cirka 40 millioner kroner. Kostnadene for bruk av Cessnaen er lavere enn kostnadene knyttet til Netjets-avtalen.»
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.