Paal Mork, formann i cruisenett­verket i Oslo.
Paal Mork, formann i cruisenett­verket i Oslo.
I 2011 hadde Oslo 173 cruiseanløp med tilsammen 310.000 passasjerer. Neste år ser det ut til at kun 90 cruiseskip med 160.000 passasjerer finner veien inn Oslofjorden. Med et dagsforbruk som Innovasjon Norge og SSB har beregnet til 860 kroner, betyr det en omsetningssvikt på over 130 millioner på årsbasis.

Dramatisk

Også andre norske havner opplever en svikt i antall anløp, men langtfra like ille som i Oslo.

I sum for alle havnene viser tallene fra markedsføringsselskapet Cruise Norway en nedgang i antall cruiseanløp fra 2155 i 2013 til 1714 i år. Antall dagsbesøk, der hver passasjer telles hver gang vedkommende ankommer en ny havn, ser ut til å bli redusert fra tre millioner til rundt 2,1 millioner.

Paal Mork, formann i cruisenett­verket i Oslo. Foto: Fredrik Bjerknes
Paal Mork, formann i cruisenett­verket i Oslo. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)
Også andre havner i nærområdene, som i Baltikum, opplever svikt etter mange år med oppgang.

– Vi ser med stor bekymring på utviklingen i cruisenæringen. Frem til for tre år siden kunne vi glede oss over en fantastisk cruisevekst. Men veksten har nå snudd til en dramatisk svikt. Og vi kan ikke bare sitte stille og se på. For da vil nedturen fortsette. Vi er nødt til å sette oss ned sammen med aktørene, kommunen, havnen og Visit Oslo for å finne en måte å løfte cruisesatsingen på, mener Paal Mork. Han er formann for cruisenettverket i Oslo og til daglig leder for publikumsavdelingen på Norsk Folkemuseum på Bygdøy.

– Vi snakker om en halvering, sier Rino Ødegård som inntil nylig var formann i cruisenettverket.

– Fordi Oslo ligger litt avsides til langt inne i en fjord?

– Det gjør det selvfølgelig ekstra utfordrende. Høye losavgifter og strenge utslippskrav også. Men sentralt i dette står Oslo havns reduserte cruisesatsing. I denne industrien gjelder det å være aktive på internasjonale messer og besøke rederiene. Og cruiseterminalfacilitetene som ble lovet for mange år siden har aldri kommet, sier han.

Forundret

Sandra Diana Bratland, daglig leder for markedsføringsorganisasjonen Cruise Norway, sier hun er overrasket over Oslos manglende cruisesatsing.

– Arbeidet med å markedsføre og legge til rette for cruiserederiene er svært viktig fremover med tanke på å sikre byen fremtidige cruiseanløp. Årsakene til nedgangen er mange, blant annet er det lang og kostbar innseiling til byen og rederier som opplever nedgang i salg av utflukter, sier hun og viser til at italienske MSC nå har utelatt Oslo fra sine seilingsplaner.

– Og det ryktes at andre rederier kan følge etter. Dette er en svært uheldig utvikling som på sikt kan føre til at flere rederier velger bort vår vakre hovedstad. Det er derfor svært viktig at Oslo nå gjør en ekstra innsats i sin cruisesatsing og jeg er noe forundret over at ikke satsingen på markedsføring økes fremover, sier Bratland.

Høye kostnader

Anette Brække er markedssjef i Oslo Havn.

– Vi synes også dette er trist. Vi får beskjed fra rederiene om at det er for høye kostnader forbundet med å seile helt inn til Oslo. Det er jo en avstikker på veien med seks timers seiling inn fjorden. Det gjør anløpet dyrt, sier hun.

– I tillegg har vi strengere utslippskrav. Og nye markeder i Asia og Oceania betyr at mange skip er flyttet dit, sier Brække anslår at havnen bruker rundt en halv million kroner på cruisemarkedsføring årlig.

– Nå må alle aktører som har interesse av turister til byen slå seg sammen og finne veien til ny vekst. Vi tror jo det er mulig. Rederiene planlegger tre-fire år frem i tid. Da har vi blant annet fått nytt Munchmuseum og nytt nasjonalmuseum som helt sikkert vil bidra til økt interesse, tror hun.

Les hele avisen

Se også:

Elektrisk fly skal reise jorden rundt

Elektrisk fly skal reise jorden rundt
Verdens mest avanserte elektriske fly får energien fra 12.000 solceller som er montert på vingene og deler av flykroppen. Tirsdag var det på testflygning over San Francisco.
00:47
Publisert:
 

Les også: Test: Verdens nest beste bilde

Politirazzia hos rå melkebonde

Hotelltest: Folketomt «Syden» i New York(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.