Marcus Johnsen (37), daglig leder i Sporty Transport og Budservice, skjønte raskt at noe var galt.
– Den første telefonen var fra et utmarkslag på Norefjell eller noe sånt. Jeg kjente ikke igjen fakturanummeret de hadde spørsmål om. Da jeg fikk fakturaen oversendt, så jeg med en gang at dette var svindel, sier Johnsen.
Det han betegner som svindel, er fakturaer for budtjenester på drøyt 2200 kroner som tilsynelatende er sendt ut i tusentall til bedrifter over store deler av Norge. Avsender er Sporty Bud as, et selskap opprettet i Brønnøysundregistrene på vårparten og kjøpt av en 27-årig mann bosatt rett utenfor Oslo i begynnelsen av juli. En drøy uke etter at 27-åringen ble registrert som styreleder, daglig leder og eier av selskapet, dumpet de første fakturaene ned hos «kundene». Flere av disse kontaktet Sporty Transport og Budservice, et firma som har levert budtjenester siden 1996.
Blant dem som kontaktet det eksisterende budselskapet var Christopher Christensen, prosjektleder i Enviropac, et selskap som driver med avfallshåndtering.
– Vi fikk to fakturaer. En til Enviropac og én til et eiendomsselskap vi har, sier Christensen.
Han reagerte fordi det var to identiske summer og fordi to ulike daglige ledere i Enviropac sto som referanse på fakturaene. Christensen opplyser at Enviropac også tidligere er blitt utsatt for forsøk på fakturasvindel.
Første arbeidsdag etter ferien gikk med på å håndtere saken. Etterpå anmeldte Christensen svindelforsøket til politiet.
Tok kontakt
Marcus Johnsen i Sporty Transport og Budservice kontaktet også politiet da telefonene begynte å kime. Han fikk opplyst at det ikke var noe poeng for ham å anmelde saken, ettersom selskapet han leder formelt sett ikke var fornærmet i saken. Han valgte derfor å sende epost til Sporty Bud for å få ryddet opp i navneforvekslingen. Epostadressen fant han på de falske fakturaene. Det viste seg også at selskapet hadde opprettet en nettside med en adresse som også lett kunne forveksles med det etablerte selskapets hjemmeside.
– Vi prøver hver eneste dag å drive seriøst i en bransje som kanskje har et noe dårlig rykte. Vi er opptatt av å gjøre alt 100 prosent rett. Da er det ekstremt irriterende når det kommer kriminelle folk og utgir seg for å være oss, for det er jo det de har gjort, sier Johnsen.
– Vi ser nå at vi var uheldige med navnevalget Sporty Bud. Det var ikke vår intensjon å kopierre Sporty Transport og Budservice sitt navn, skriver 27-åringen i en epost til DN.
I en epost til Johnsen opplyser han at de er 20 budbilsjåfører som har slått seg sammen og at de nå har byttet navn.
I begynnelse av august ble navneendringen registrert i foretaksregisteret i Brønnøysund. Nå heter selskapet Norges Bud & Transport Tjenester as, et navn som er til forveksling likt minst tre andre selskaper som driver med budtjenester. Foretaket har, siden 27-åringen ble registrert som styreleder, oppgitt en adresse i Nydalen i Oslo. Der er det ingen spor av budselskapet. På adressen foregår det intens byggeaktivitet for å ferdigstille et kontorbygg. Byggets leietagere skal flytte inn mot slutten av 2015 og tomten er definert som byggeplass.
Dommer fra Oslo tingrett viser 27-åringen som står bak selskapet er straffedømt flere ganger for blant annet vold, trusler, narkotikabesittelse, forulemping av offentlig tjenestemann, og for å ha skadet en politibil ved å sparke i den. Han har ikke svart på DNs spørsmål om forholdene har er dømt for. Mannen ble så sent som i februar 2014 for femte gang dømt for å kjøre bil uten å ha førerkort.
– Da jeg fikk vite det måtte jeg bare le, sier Johnsen, som understreker at oppryddingen etter fakturasvindelen har vært alt annet enn lystig.
I tillegg til mellom 250–300 telefoner har Johnsen mottatt rundt 50 eposter. Han anslår at rundt 20 prosent av telefonhenvendelsene har dreid seg om svindelen.
– Det er klart det er et irritasjonsmoment for dem som tar telefonen her. De må forklare på nytt og på nytt. Heldigvis skjønner de som ringer at vi ikke har noe skyld i dette, sier Johnsen, som oppfordrer alle som ringer til å politianmelde forholdet.
«Dobbeltsjekket med advokat»
DN har sendt en epost med en rekke spørsmål til 27-åringen som er ansvarlig for selskapet som sendte ut alle fakturaene. Han fastholder i sitt svar at selskapet driver i budbilbransjen. Han skriver at det nye navnet ikke kan forveksles med andre.
«Dette har vi dobbeltsjekket med advokat som har forsikret oss om at navnet ikke strider mot markedsføringsloven eller noen andre selskaper», skriver han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.