Syv av ti norske ledere engasjeres ikke av dagens innhold i sosiale medier.
Det viser en ny undersøkelse som YouGov har gjennomført på vegne av mediebyrået Maxus og adQuota.
Lite inspirerende innhold får skylden:
- Altfor få legger ressurser i innholdsproduksjon. Beslutningstakere har høye forventninger til innhold, og produksjonen bør gjøres av noen som er dedikerte og har forståelse for målgruppens behov. Resultatene i denne undersøkelsen viser at innholdet som blir delt i dag er for dårlig, sier Kristian Haakonsen, Digital Content Manager i Maxus.
Børskjempene er flinke til å bruke sosiale medier, skrev DN i helgen. Men de selskapene som har en stor og dominerende aksjonær er blant de minst aktive, ifølge Karl Oscar Strøm i Nordnet:
- Norske kapitalister har mye å lære av Richard Branson, Elon Musk, Tim Cook og Bill Gates
Strøm pekte på at sosiale medier er en god kanal for å kommunisere med kunder, samarbeidspartnere, media og andre interessenter.
- Tilstedeværelse i sosiale medier er etter vår mening en nødvendighet i dagens åpne samfunn der en betydelig andel av kommunikasjonen finner sted over slike plattformer. I Nordnet er både selskapet selv og flere talspersoner aktive brukere av disse plattformene. Sosiale medier er kommet for å bli - og det vil bare bli viktigere og viktigere å være til stede her, sa Karl Oscar Strøm.
Kan ikke bare dele ting du er opptatt av
Det er Kristian Haakonsen i Maxus enig i:
- Sosiale medier er en naturlig del av dagens mediemiks. Vi mener det er helt nødvendig å være til stede, forutsatt at det gjøres på den riktige måten - som en integrert del av selskapets totale kommunikasjonsstrategi, sier han.
Poenget er at man må produsere innhold som engasjerer - både i og utenfor arbeidstid.
For i undersøkelsen sier over halvparten av norske beslutningstakere at de er mest mottakelige for bedriftsrelatert informasjon i sosiale medier på ettermiddagen og kvelden. 1 av 3 har heller ikke tilgang til å bruke sosiale medier i arbeidstiden.
- Vi ser at mange selskaper deler lite relevant innhold, og at det er et stort potensiale i å differensiere innhold avhengig av tid på døgnet. Jeg tror at mange selskaper deler innhold som de selv vil lese. Skal du få oppmerksomhet må du ta tak i ting som kunden din er opptatt av, sier Michael Lagendre, salgssjef i adQuota.
Les mer om sosiale medier her: - Ledere som tør å dele makt vil se at dette fungerer mye bedre enn å kneble ansatte
Les også: - I august har det vært en panisk stemning
Disse boligene steg 3,5 prosent i august
Se DNtv: En tur til Mars
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.