- SAS har gjort en god jobb med å redusere kostnader, billettprisene er høyere enn ifjor og oljeprisen er lavere. Derfor vil SAS levere et solid overskudd i morgen, sier Swedbank-analytiker Hans Erik Jacobsen til DN.

Tirsdag presenterer SAS resultatene for sitt regnskapsmessige tredje kvartal 2014/15.

Og analytikernes forventninger er høye:

SAS Gruppen ventes å få et driftsresultat på 1.246 millioner svenske kroner i kvartalet, av en omsetning på 10.850 millioner svenske kroner.

Det viser estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans blant seks meglerhus. Regnskapsåret går fra 1. november 2014.

Resultat før skatt i kvartalet ventes til 1.074 millioner svenske kroner.

For helåret 2014/2015 venter analytikerne et driftsresultat på 2.141 millioner svenske kroner, av driftsinntekter på 39.511 millioner.

- Dette kvartalet er sesongmessig et av de beste i året, så det er ikke unaturlig at SAS vil levere gode tall. Men ser man på resultatene i år under ett, så er det ikke tilfredsstillende. SAS har levert altfor svakt. Konkurransen er fortsatt tøff, så lønnsomheten må videre opp. Men de enorme tapene vi har sett fra SAS tidligere, de har nå stoppet, takket være de enorme kostnadskuttene, sier Hans Erik Jacobsen.

- Prisene var uholdbart lave

En annen grunn til at SAS klarer seg bedre enn før er at billettprisene har kommet opp på et mer normalt nivå:

- Tidligere var prisene uholdbart lave. SAS og Norwegian konkurrerte knallhardt og kjørte prisene til bunns. Dette er det nå slutt på, sier Swedbank-analytikeren.

Likevel er ikke faren over, understreker han.

- Konkurransen i luften er fortsatt tøff og det vil settes mer kapasitet ut i markedet. SAS er ute av den akutte krisen de tidligere har vært i, men faren er ikke over. Ryanair er kanskje den største trusselen for SAS. Det er ingen tvil om at Ryanair nå er offensive på Kastrup, og hvis de bestemmer seg for å satse knallhardt i Skandinavia, da kan det bli tøft for både SAS og Norwegian - selv om jo SAS har andre kort å spille på ved blant annet å satse på de som reiser mye, sier Hans Erik Jacobsen.

Ryanair kom før helgen med en klar melding til konkurrentene:

- Vi har bestilt over 400 fly som vil bli levert de neste åtte årene, og den årlige trafikken vår vil nesten doble seg - fra 90 millioner ifjor til nær 160 millioner passasjerer de neste åtte årene, sa Ryanair-sjef Michael O'Leary til Bloomberg News: Ryanair-sjefen: - Vi spår «moren og faren til alle priskriger» - for det er vi som skal starte den

Siden det de neste årene er umulig å få tak i nok fly til å starte en langdistansesatsing, vil Ryanair de kommende årene satse for fullt på Europa, kunngjorde O'Leary.

- Kan bli endring i «business as usual»

- Det blir spennende å se om Ryanair velger å gå inn i Skandinavia. Siden billettprisene har gått noe opp her det siste året, er det en mulighet for at de vil gjøre nettopp det, sier Jacobsen.

Også Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen tror Ryanair utgjør en trussel for SAS:

- Konkurransen ut fra det nordiske området er tiltagende - særlig som følge av Norwegians satsing. Ryanairs etablering i København kan også få oppmerksomhet, men vi forventer ingen dramatikk, og SAS' meldinger bør være «business as usual», selv om en vesentlig Ryanair-ekspansjon over de neste tre til fem årene fort kan endre på dette, sier han til Check-in.dk.

Analytikerne har ifølge TDN Finans i snitt et kursmål på 15,93 svenske kroner på SAS, varierende fra 11,00 til 18,70 kroner. Før andre kvartal hadde analytikerne et kursmål på 16,50 kroner.

To analytikere anbefaler kjøp av SAS-aksjen, én analytiker anbefaler hold, mens de resterende to anbefaler salg av aksjen.

Les også: Dobler kapasiteten hit - det gir DEG billigere USA-tur

Se DNtv: - Matbransjen er fremtiden

- Matbransjen er fremtiden
Cecilie Fredriksen, styremedlem i Marine Harvest, oppfordrerer NHH-studentene til å velge laks og fisk fremfor finans og tradisjonell konsulentvirksomhet.
00:57
Publisert:

Se DNtv: - Får se hva som skjer med skjørtelengden

 

- Får se hva som skjer med skjørtelengden
Deltakerne på Paretos oljekonferanse er kledd for krise
00:58
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.