Stortinget vedtok mandag å innføre flyseteavgift fra neste år. Nå vil forslaget bli sendt på høring av departementet, før avgiften etter planen blir innført 1. april.
Avgiften, som er på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner, var en del av budsjettavtalen som samarbeidspartiene presenterte forrige måned.
Ifølge administrerende direktør Pål Tandberg ved Moss lufthavn Rygge kan avgiften føre til at flyplassen nedlegges, og at over tusen arbeidsplasser går tapt.
Både SAS og Norwegian har tidligere gått hardt ut mot avgiften. Nå truer Ryanair i et «strictly private and confidential» brev til finansminister Siv Jensen med å legge ned norske ruter hvis flyseteavgiften blir innført.
«Bakstreversk forslag»
– Vi leser i media at den norske regjeringen vil innføre en «miljøskatt». Vi merker oss at regjeringen ikke har valgt å be om råd fra flyselskapene om denne skatten, men likevel ber vi dere inntrengende om å trekke tilbake dette bakstreverske forslaget, skriver Chief Commercial Officer David O’Brien i Ryanair i brevet, som DN har fått tilgang til.
I fire punkter gjør han rede for hvorfor skatten vil bli helt feil å innføre.
Han peker blant annet på at seteavgiften vil gå ut over både passasjerer og ikke minst uavhengige flyplassoperatører som Rygge og Torp.
– Europeiske land som Nederland, Belgia og Irland har droppet slike skatter fordi det går utover jobber, turisme og businessforbindelser, skriver O’Brien i brevet som er datert 25. november.
Hvis avgiften blir innført vil ikke Ryanair ha noe annet valg enn å kutte ruter til og fra Rygge og Torp, noe som vil resultere i betydelige jobbkutt. Det vil også tvinge forbrukerne til å fly med dyrere flyselskaper fra Gardermoen, påpeker Ryanair-toppen.
Han ber Siv Jensen om et svar innen midten av desember, slik at Ryanair vil ha tid til å informere passasjerer og flyplasspartnere om eventuelle rutekanselleringer.
O’Brien skriver også at han er villig til å komme til Norge for å møte Siv Jensen for å diskutere den omstridte avgiften.
«Sinnssyk»
Kommunikasjonssjef Robin Kiely i Ryanair sier til DN at skatten er «sinnssyk».
– Hva som skjer med våre norske ruter er avhengig av om denne skatten blir innført, sier han.
Han vil ikke si hvor mange ruter som er i faresonen, men det kan være et betydelig antall.
NHO har tidligere krevd at regjeringen utsetter den nye norske flyseteavgiften. Organisasjonen mener avgiften vil føre til tap av flere tusen norske arbeidsplasser:
Flyselskapene mener at så mange som 5.000 – 6.000 arbeidsplasser kan være truet. Dette fordi lønnsomheten ved å trafikkere distriktene er så lav at flyselskapene kan bli nødt til å legge ned flyruter. Blant annet har Moss lufthavn Rygge varslet at lufthavnen må legges ned dersom avgiften innføres–noe som vil bety at 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen.
I Sandefjord har de første rutekuttene allerede kommet ved Torp lufthavn.
Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten har tidligere slått fast at innføringen av den omstridte flyseteavgiften ikke blir stanset, og at det ikke er aktuelt å se på dette en gang til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen