Hver gang en hotellovernatting blir booket via nettbaserte giganter som Hotels.com eller Booking.com, forsvinner omtrent 15 prosent av betalingen i provisjoner.

I sum utgjør dette enorme beløp som hotellkjedene kunne fått dersom kundene hadde bestilt direkte hos dem.

Dette er en av årsakene til at hotelleier Petter A. Stordalen nå etablerer et eget it-selskap med vel 100 ansatte som skal drive med alt fra teknologiutvikling via lojalitetsprogrammer til distribusjon.

Redd Kodak moment

– Jeg skal bruke en lignelse, sier Stordalen.

– DN utfører og publiserer hotelltester hver uke. Testene viser tydelig at det er noen hotellkjeder som ligger etter på investeringer. Det etterslepet er det utrolig vanskelig å ta igjen. Da får dere en test som den på Lillehammer nylig der det tydeligvis er eiere som mangler vilje og kanskje også evne til å investere i fremtiden, sier han og sikter til hotelltesten av hotellet First Breiseth som kun fikk ti av 30 mulige poeng(DN+).

– Samtidig totalrenoverer vi vårt hotell på Lillehammer. Men skal vi nå målet om å være best i bransjen, er det ikke nok å ha de beste hotellene. Vi må også være best i den digitale revolusjonen. Det er bakgrunnen for at vi satser så tungt på et eget it-selskap som kun har en eneste oppgave; nemlig å sikre at vi skaper de beste gjesteopplevelsen.

Stordalen viser til at at ny teknologi styrer alt.

– Vi sjekker i gjennomsnitt mobiltelefonen 150 ganger i døgnet og 80–90 prosent av alt vi lurer på søker vi opp på Google. Digitale vaner styrer alt. Jeg tror at dersom vi ikke investerer like tungt i disse kanalene som på å pusse opp hotellene, da ender vi med det berømmelige Kodak moment. Og da er det for sent. Kodak hadde den digitale teknologien, men våget ikke satse, mener han.

– Ambisjonen er at vi med denne satsingen skal endre spillereglene for hvordan vi skal distribuere og levere hotellprodukter. Gjestene skal oppleve en sømløs og personlig tilpasset gjestereise med et kraftig forbedret servicetilbud såvel digitalt som fysisk på hotellene.

– Dere tar opp kampen mot de store onlineaktørene og distributørene?

– Vi vil fortsatt samarbeide med dem. Men det er vi som har produktet; rommene, restaurantene og den personlige servicen. Da må vi også sørge for at vi ikke gir fra oss eierskapet til gjestene, sier han.

Stordalen vil ikke gå i detaljer om hvor mye han satser på det nye it-selskapet, men etter det DN forstår er det snakk om nærmere en kvart milliard kroner i løpet av de neste tre årene.

Henter fra Sverige

Lisa Farrar, som blant annet har vært direktør for Expedia-eide Ebookers i Nord-Europa, skal lede det nye it-selskapet.

Lisa Farrar, med fartstid fra Expedia-eide Ebookers, er hyret inn av viseadministrerende direktør Bjørn Arild Wisth i Nordic Choice Hotels til å lede det nye it-selskapet som i starten får over 100 ansatte. Foto: Øyvind ElvsborgFoto:
Lisa Farrar, med fartstid fra Expedia-eide Ebookers, er hyret inn av viseadministrerende direktør Bjørn Arild Wisth i Nordic Choice Hotels til å lede det nye it-selskapet som i starten får over 100 ansatte. Foto: Øyvind ElvsborgFoto: (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Målet er å øke den totale trafikken til våre hoteller og ikke bare redusere andelen de globale online-aktørene har i dag. Poenget er at vi kan levere et helt annet produkt enn dem, sier hun.

Viseadministrerende direktør i Nordic Choice-hotels, Bjørn Arild Wisth, sier kjeden skal gå fra å være et rent hotellbrand til også å bli et bookingbrand.

– Det er der den store diskusjonen går for tiden. Og vi er den første store kjeden som legger inn alt av it, gjestekommunikasjon og lojalitetsprogrammer i den samme potten. Det er vi som skal eie kommunikasjonen med kundene i være nærmarkeder. Vår bransje er utsatt for aktører som legger seg mellom oss og våre gjester. Da er faren at vi blir sittende igjen som råvareleverandører av hotellrom. Vi nekter å nærmest bli dikter på pris og tilgjengelighet på rommene våre av andre, sier Wisth.

Les også:

Asia i dag: Her koker det i eiendomsmarkedet

Slår alarm om eiendomsprisene

Se DNtv: Slik blir du klar for vinterløping

Slik blir du klar for vinterløping
- Ingen grunn til å droppe utetreningen når vinteren kommer.
01:46
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.