Operatør Bjørn Kvamsdal i Raufoss Technology er i ferd med å få flere arbeidskollegaer i Norge.
Han jobber i et selskap som er eid av det østerrikske selskapet Neuman Aluminium.
Konsernet har nå besluttet å flytte produksjon av hjuloppheng for Volvo fra Kina til Norge.
Nærmere eksakt adresse er Hunndalen i Gjøvik kommune som ligger nær Raufoss.
Produserer for Europa
– Det som skal produseres i Hunndalen er hjuloppheng for Volvos biler for det europeiske markedet. Vi beholder produksjonen i Kina til Volvos marked i Kina, sier markedsdirektør Leif Bronken i Neuman Aluminium.
Oppland Arbeiderblad hadde nyheten først. Avisen skriver at selskapet skal investere 50 millioner totalt i en ny avdeling i Hunndalen.
– Investeringen for produksjon av kun hjuloppheng for Volvo i Hunndalen utgjør to millioner euro (19 millioner kroner red.anm.), sier Bronken.
Selskapet har inngått avtale om å leie et industribygg fra 2009 i Hunndalen.
– Totalt vil vi øke bemanningen med rundt 20 ansatte i Hunndalen, sier Bronken.
«Er konkurransedyktige»
Han opplyser at det er flere årsaker til at selskapet flytter produksjonen fra Kina til Norge.
– Vi har kommet frem til at vi er konkurransedyktige i Norge med høy automatisering og høy produktivitet. Samtidig utvikler vi alt her i Norge, sier Bronken.
Han legger til at av logistikkmessige årsaker er det best å produsere produkter til det europeiske markedet i Europa.
Et annet element er også lav norsk kronekurs.
– Den kinesiske yuanen har steget med 30 prosent mot norske kroner og rundt 15 prosent mot euro, sier Bronken.
I bransjeorganisasjonen Norsk Industri understrekes det at nyheten om å ta hjem produksjon er interessant.
– Det er ganske sjeldent at vi ser så tydelige eksempler på at produksjon eksplisitt hentes hjem, sier direktør Knut Sunde i Norsk Industri om bildelprodusentens avgjørelse.
Han legger til at det er etter flere års utflagging av norsk industri vil flere flagge hjem.
– Dette er en gryende trend som har et veldig potensial i seg. Digitalisering, automatisering og nye produksjonsformer gjør at det er mer attraktivt å produsere små serier i høykostland. Det tar litt brodden av å legge produksjonen til lavkostland. Samtidig slår kronekursen tungt inn, sier Sunde.
En femtedel færre
På Raufoss forbereder ledelsen nå med å sette opp en ny fabrikk. Ifølge Oppland Arbeiderblad skal det i første omgang investeres mellom 10 og 15 roboter i fabrikklokalene i Hunndalen.
– På grunn av automatiseringen vil vi per skift ha en femtedel av antall ansatte i Hunndalen enn det vi ville ha brukt i Kina. Produksjonen av hjuloppheng for Volvo starter i oktober 2016 i Hunndalen, sier markedsdirektør Leif Bronken i Neuman Aluminium.
I Hunndalen vil årsproduksjonen av hjuloppheng blir på 2,5 millioner enheter fra 2018 av, det er omtrent like mye som selskapet produserer i Raufoss-fabrikken.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.