Norwegian har ventet i over to og et halvt år på trafikkrettigheter i USA for sitt irske datterselskap Norwegian Air International (NAI). Prosessen tar vanligvis tre til fem uker. En godkjennelse trengs for at det irske datterselskapet kan fly som normalt til og fra USA med fly som er registrert i irsk luftfartøysregister.

Tidligere i uken ble det kjent at EUs transportkommissær Violeta Bulc har sendt brev til USAs transportminister og sier Europakommisjonen vil igangsette en voldgiftssak mot USA fordi det mener forsinkelsene i behandlingen er grunnløse.

Norwegian har møtt protester fra fagforeninger og flyselskaper fra begge sider av Atlanterhavet for planene om å starte langdistanse gjennom et datterselskap i Irland.

Tar frem TTIP

Brevet fra Europakommisjonen ble gjort kjent torsdag. Der står det at saken om Norwegians trafikkrettigheter kan berøre mer enn luftfartspolitikken mellom stormaktene. Bulc er bekymret for at det kan få konsekvenser for «allmenne spørsmål om økonomi og handel i den transatlantiske agenda».

Hun trekker frem de omfattende forhandlingene om en frihandelsavtale mellom EU og USA, Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP).

Forhandlingene ble startet i 2013, og ventes avsluttet tidligst i 2018. Begge parter har brukt enkeltsaker for å få gjennomslag.

«I en tid hvor flere deler av våre samfunn stiller spørsmål ved nære bilaterale bånd, må vi nøye vurdere hvordan en lang og uthalende disputt kan påvirke for eksempel TTIP-forhandlingene, etter at begge sider har evaluert utfallet», skriver transportkommissæren i brevet.

Norwegian liker at EU tar opp TTIP-forhandlingene i brevet.

– Vi håper det kan sette fart på beslutningsprosessen i Washington at EU bruker et så tydelig språk, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– Saken har vært storpolitikk i lang tid og søknaden vår skulle ha vært godkjent i USA for lenge siden, sier han.

Tidligst i september

I april fikk Norwegian en midlertidig godkjennelse fra transportdepartementet i Washington, etter at tre departementer hadde vurdert saken og funnet at Norwegians planer ikke bryter luftfartsavtalen mellom EU og USA. Siden har behandlingen halt ut igjen.

– Vi trenger en endelig godkjennelse for at det irske datterselskapet skal kunne fly til og fra USA. Vi er godt fornøyd med at Europakommisjonen tar saken videre for å få en avklaring, sier Sandaker-Nielsen.

Håpet i selskapet er at det politiske presset vil få en endelig godkjennelse på bordet.

Etter det DN forstår, vil en voldgiftssak tidligst bli avholdt i september i år, og det er uvisst når en avklaring i så fall kan ligge på bordet.

 

Les også:

Det siste pikehjemmet (DN+)

Barnehagemoral (DN+)

– Det er viktig at det ikke tipper over og blir vulgært (D2)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.