Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 2,0 prosent fra mars til april i år, viser sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå.
Dette skjer etter en vekst på 0,3 prosent fra februar til mars i år.
- Dette er vesentlig sterkere enn ventet. Vi ser at trenden har tatt seg opp i løpet av de siste månedene. Allerede i mai pekte sentralbanksjefen på at forbruket var noe av det som var bedre enn ventet, sier seniorøkonom Kjersti Haugland i DNB Markets.
Nordea Markets ventet på forhånd at detaljhandelen ville øke med 0,4 prosent m/m i april .
Ifølge estimater innhentet av TDN Finans var det ventet en oppgang på 0,2 prosent på månedsbasis.
- Statistikken svinger fra måned til måned. Forbrukerne har ikke tatt skrekken til tross for det som skjer i norsk økonomi. Så kjøpelysten holder seg oppe i norsk økonomi. Rentekutt er en av faktorene som har bidratt til det, sier Haugland.
De fleste bransjene hadde en økning i omsetningsvolumet fra mars til april i år.
Salg i dagligvarebutikkene bidro særlig til økningen i denne perioden. Dagligvarebutikkene utgjør omlag 38 prosent av omsetningen i detaljhandelen.
Butikker med salg av IKT-utstyr, fritidsutstyr, klær og sko, og salg via internett bidro også til økningen fra mars til april i år. Salg på bensinstasjonene og butikker med salg av telekommunikasjonsutstyr, hadde derimot en nedgang i denne perioden.
Virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene økte med 2,2 prosent i perioden februar–april 2015 sammenlignet med samme tremånedersperiode 2014.
- Disse tallene reduserer isloert sett sjansen for rentekutt, men vi tror Norges Bank kommer til å kutte på neste rentemøte, sier Haugland, som peker på en større forverring i arbeidsmarkedet enn ventet.
Husholdningenes varekonsum økte med 1,4 prosent fra mars til april 2015, viser sesonjusterte tall fra Statistisk sentralbyrås varekonsumindeks, også publisert fredag.
Det var en økning i de fleste konsumgrupper, med unntak av elektrisitet og brensel.
Konsumet av mat- og drikkevarer hadde en vekst på 2,2 prosent, noe som bidro til å trekke opp varekonsumet med 0,7 prosentpoeng. Det var også sterk vekst i konsumet av andre varer, deriblant klær, sko og sportsutstyr.
Mens kjøp og drift av biler var uendret fra mars til april, viste forbruket av elektrisitet og brensel en nedgang på 3,6 prosent. Dette trakk ned varekonsumet med 0,2 prosentpoeng.
Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes varekonsum 1,1 prosent lavere i april 2015 enn i samme måned året før.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.