I revidert statsbudsjett som ble lagt frem onsdag slår Finansdepartementet med Frp-finansminister Siv Jensen i spissen fast at det er høytlønnsgruppene som kjøper elbil.
Reagerer
Det har fått Høyres miljøpolitiske talsmann Nikolai Astrup til å se rødt.
I en debatt som gikk varm på Twitter onsdag kveld skriver han på en lenke til Dagens Næringslivs dekning av saken:
"dette er en sammenligning av epler og pærer"
Han sier også seg villig til til å fortelle det til regjeringen. Videre skriver Astrup;
"det gir jo ingen mening å sammenligne snittinntekt til kjøpere av nye ebiler med eier av 14 år gamle biler!".
Gjennomsnittlig bruttoinntekt i 2012 for dem som eide elbil ved utgangen av 2013 var i underkant av 900.000 kroner, påpeker Finansdepartementet i budsjettdokumentene som ble offentliggjort onsdag. Til sammenligning var bruttoinntekten for dem som eide bensin- og dieselbiler registrert i 2000 eller senere i underkant av 500.000 kroner.
Må se på hvem som kjøper ny bil
Astrup mener det blir riktigere å si at det er lønnsadelen som kjøper ny bil, og spør hva som var snittinntekten til dem som kjøpte ny fossilbil. De "absolutt aller fleste" elbiler er nemlig kjøpt de to siste årene, mens man sammenligner med snittinntekten for dem som eier biler som er registrert fra år 2000 eller senere, sier Høyrepolitikeren til DN. Han mener medianinntekten til de som kjøper elbil, som er på rundt 600.000 kroner ifølge beregningsgrunnlaget til Finansdepartementet, burde vært sammenlignet med kjøpere av en ny fossilbil.
- Det man egentlig får frem er at de som kjøper ny bil har bedre råd enn de som kjøper gammel bil, sier Astrup.
- Men er det ikke din egen regjering som gjør denne sammenligningen?
- Det er riktig at de tallene er referert i revidert nasjonalbudsjett. Men det betyr ikke at jeg mener at det gir noe meningsfull informasjon som er verdt å bruke mye plass på i Dagens Næringsliv, sier Høyre-toppen.
50 år+ og høy lønn
- Er det meningsløst av Finansdepartementet å bruke dette sammenligningsgrunnlaget?
- Jeg mener personlig at man skulle brukt andre tall dersom man skulle sammenligne inntektsforskjeller mellom dem som kjøper elbil med dem som kjøper ny fossil bil. Så vet vi at gjennomsnittalderen for nybilkjøperne i Norge er svært høy, såvidt jeg husker over 50 år. Det sier seg da selv at de som kjøper ny bil har i gjennomsnitt bedre råd enn dem som kjøper brukt bil eller eier en gammel bil, sier Astrup.
Han mener saken er en avsporing i elbil-debatten.
- Det viktigste for meg er at folk velger elektrisk når de skal kjøpe ny bil fremfor at de kjøper en fossil bil. Og hvis de skal kjøpe en fossil bil bør det helst være en ladbar hybrid-bil, sier han.
- Kan ikke klandre folk
Astrup kjenner ikke til Finansdepartementets motivasjon for å ta inn inntektssammenligningen i revidert statsbudsjett, og viser til departementet.
Som DN skrev i går, kan regnestykket også tolkes som en oppvarming til en endring av elbilregimet. Astrup påpeker imidlertid at fordelene er der blant annet for å skape et marked for å utvikle teknologien videre og få kostnadene ned slik at elbil kan bli konkurransedyktig også i land som ikke har høye avgifter på fossile biler, som i Norge.
- Etterhvert som teknologien utvikles og elbilene blir mer konkurransedyktig på egen kjøl så sier det seg selv at behovet for så store avgiftsfordeler som man har nå, blir mindre. Vi har jo disse fordelene fordi vi ønsker at folk skal kjøpe elbil så da kan man ikke klandre folk for å gjøre det, uavhengig av hva slags inntekt de har. Og nå finnes det elbiler i alle prisklasser, så inngangsbilletten bør være overkommelig for de fleste, sier Astrup.
- Virkemidler som virker
Bellona-leder Frederic Hauge uttalte til DN onsdag at det er fantastisk at rike mennesker baner vei for at billigere teknologi kommer på veiene om et par-tre år.
- Det er viktig å opprettholde de virkemidlene som er for elbil en godt stund etter modeller som Model E kommer på veien (Teslas antatte billigmodell), red.anm), slik at alle inntektsgrupper kan få denne type fordeler, sier Hauge.
Han mener en innstramming av elbil-regimet er å begynne i feil ende.
- Vi har ikke oppnådd klimaforliket, vi har ikke oppnådd klimamålsetningene. Hvorfor skal vi kutte virkemidler som virker? Jeg har jo et forslag om at vi heller kan la være å utbetale penger til de små oljemyggene som ikke er i skatteposisjon og bare borer tømme brønner. La oss diskutere det i stedet for, sier Hauge til DN.
Les også Kjetil B. Alstadheims kommentar "Klimaluksusen":
- Det var lettere å akseptere fordelene for elbileiere så lenge alle andre syntes synd på dem
Les også:
- Fantastisk at rike mennesker kan gå foran
Forstår at folk synes det er urettferdig
Lønnsadelen kjører elbil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.