Høyres Linda H. Helleland krever slutt på lokaldemokrati i valg av veitraseer.
Som leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget vil hun denne uken starte debatten om at staten må overta ansvaret. Hun mener Høyre/Frp-regjeringens innsats for å få fart på veibyggingen tar for mye tid.
– Vi må slutte å bygge europaveier, bindeleddet vårt mot Europa, med 40-soner, rundkjøringer og fartsdumper – og gjennom lokale sentra, sier hun.
På riksvei 7 mellom Oslo og Bergen åpnet nylig samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) en ny veistrekning på Ringerike i Buskerud. Ved tettstedet Sokna er den nye veien lagt gjennom sentrum, med 40-sone, rundkjøring og fartsdumper. Det lokale næringslivet var redd for å miste kunder, og fikk det som de ville.
– Slik systemet fungerer i dag kan 15 mennesker – politikere og interessegrupper, stoppe byggingen av en vei som ville fraktet 20.000 mennesker hver dag. Det kan vi ikke leve med. Vi har et system som gjør at det er enkelt å sabotere effektiv veibygging, sier hun.
«Ikke helt som vi ville gjort»
Helleland ønsker at statlig planlegging i hovedsak skal gjelde for alle europaveier og omfattende jernbaneprosjekter som Intercity-planen. Det betyr slutten på lokalt selvstyre i valg av veitraseer. Tirsdag diskuteres neste års samferdselsbudsjett i Stortinget.
Mottager for kritikken er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han skjønner Hellelands utålmodighet.
– Jeg har lyst til å gjøre dette så snart som mulig, men vi må sørge for at det er skikkelig forankret. Det tar litt lengre tid å legge frem ting fra regjering enn å ønske seg ting fra Stortinget. Men så er også forskjellen at nå kan vi gjennomføre endringen, sier Solvik-Olsen, som ønsker initiativet fra Stortinget velkommen.
– Jeg har åpnet to veiprosjekter som ikke fremstår helt som vi ville gjort det. Det ene er veien ved Sokna, det andre er en ny bro i Nord-Trøndelag der veien etter den nye broen føres tilbake til gamleveien gjennom sentrum, sier han.
Han har gitt beskjed til Vegvesenet at veier utenom sentrum nå er hovedregelen.
Provoserer
Helleland er fullt klar over at forslaget som betydelig reduserer lokaldemokratiet provoserer – også i eget parti.
– Ja, nå pusher jeg på. Nå må det komme en løsning på dette, sier hun.
Hun peker på at utsatte veiprosjekter går på bekostning av både gode ferdselsårer for næringslivet og sikkerhet på veien. I tillegg øker kostnadene på bygging år for år.
– Vi kan ikke ta hensyn til uenighet mellom lokale ordførere landet over. Vi bygger ikke europavei for å redde lokale bakerier, sier Helleland, som understreker at lokale interesser skal bli hørt.
– Jeg er opptatt av at de skal bli lyttet til, men det må være en begrensning for antall innsigelser, sier hun.
– Vi opplever nå stadig å bli kontaktet av lokale politikere som ber staten ta ansvar for planleggingen fordi det er for mange kommuner involvert. Det gjelder særlig E6 og E39, sier Solvik-Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.