På Høyfjellskonferansen på Storefjell tirsdag ble det kjent at Vegvesenet vil ha den reduserte varianten av det såkalte K2-konseptet – «Korte tunneler», melder NRK.

Selv om konseptet har de laveste kostnadene, gir det ifølge Vegvesenet tilfredsstillende måloppnåelse med tanke på villrein og vintertrafikk.

Forslaget innebærer en investering på rundt to milliarder kroner. En lang tunnel under Hardangervidda er beregnet å ville koste cirka åtte milliarder kroner.

– Vi ser det som vesentlig mer realistisk å skaffe finansiering til en etappevis utbygging av K2 enn til å bygge en lang tunnel under vidda, sier prosjektleder Morten Ask.

Ifølge Statens vegvesen er forslaget godt forenlig med veiens status og utvikling som nasjonal turistvei, men «Gamlevegen» må holdes vinterstengt for å ta vare på villreinstammen på Hardangervidda.

Byggingen av Dyranuttunnelen, samt heving av eksisterende vei, skal føre til færre timer med kolonnekjøring og stengt vei.

– Jeg syntes de har gjort gode vurderinger, men vi vet og at de har vurdert flere alternativer, som vi ønsker å sette oss inn i, før vi gjør våre politiske konklusjoner, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Statens vegvesen mener det på sikt kan bli aktuelt å realisere hele K2-konseptet, noe som vil innebære utbygging av fire andre tunneler på Hardangervidda.

Les også:

Stor kronesvekkelse mot alle de store valutaene

Amerikansk investor vil bygge norske arbeidsplasser - men får ikke bli

Se DNtv: - Jussen er preget av flink pike-syndromet

Stort arbeidspress
- Jussen er preget av flink pike-syndromet.
01:14
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.