Da Sverige tidligere i uken iverksatte ny og mer omfattende grensekontroll gikk også alarmen i hovedkontoret til det danske it-selskapet Agera. Det skriver Politiken.
Nær en tredjedel av Ageras ansatte er nemlig svensker, bosatt i Malmø og dagpendlere over Øresund-forbindelsen til jobben i København.
Vanligvis tar disse pendlerne toget, men med en reisetid som er forlenget med over én time grunnet økt grensekontroll er ikke det lenger like attraktivt. Direktør Rico Andersen i Agera leide derfor inn nye luksusbiler av merket BMW for å frakte selskapets pendlere frem og tilbake over grensen.
- Vi ble nødt til å velge en utradisjonell løsning. Jeg har selv prøvd å kjøre over sundet i en av disse splitter nye BMW-ene, og da blir man altså ikke vinket inn til siden. Grensekontrollen tar kun de bilene som ser litt suspekte ut, og jeg vil altså ikke sende våre medarbeidere over sundet i en gammel Opel, sier Andersen til Politiken.
Spår istid
Med krigen i Syria opplever Europa den verste flyktningkrisen i moderne tid. Sverige er blant landene som har tatt imot flest flyktninger.
Landets åpne grenser har gjort at hundretusener har satt kursen mot nord, men nå er kapasiteten til det svenske mottaksapparatet sprengt.
For fire dager siden innførte Sverige kontroversielle grensekontroller for å begrense flyktningestrømmen. Det innebærer blant annet kraftig skjerpede it-kontroller ved spesielt den travle grenseovergangen mellom Sverige og Danmark.
Ifølge Dagens Industri forbereder blant annet rekrutteringsfirmaene i Øresund-regionen seg nå på istid, fordi det fleksible arbeidsmarkedets bevegelsesfrihet over grensen også begrenses.
- Teppet er i ferd med å trekkes bort under føttene på arbeidsmarkedet i regionen, sier toppsjef Fredrik Molin i Poolia i Sør-Sverige til avisen.
Kostnadene for næringslivet anslås allerede til milliarder og ifølge det lokale næringslivet kommer grensekontrollene til å kjøle ned økonomien i hele regionen.
Frekke og lekre
- Allerede mandag begynte våre svenske medarbeidere å snakke om at ekstra reisetid gjorde at de ble nødt til å finne seg nytt arbeid. Vi gikk i tenkeboksen og fikk dem inn til en samtale for å se om vi kunne finne en annen løsning. Og den ble at vi gir dem tre nye biler som de blir hentet med og fraktet hit, samt kjørt tilbake i, sier Agera-sjef Andersen til Politiken.
Han forklarer at de svenske medarbeiderne i den danske virksomheten nå møtes på togstasjonen i Malmø, der de blir hentet og kjørt over broen.
- Det er litt grotesk at vi skriver 2016 og opplever tider like som da Tyskland var oppdelt i to. Det er jo oss, næringslivet, som betaler regningen for denne id-kontrollen. Og hvis vi vil ha svenske medarbeidere, så må vi være litt frekke som her og gjøre oss litt lekre, sier direktøren.
Menneskesmuglere
Men også mennesker og nettverk som vil hjelpe flyktningene finner nå nye veier for transport. Danske «Medmenneskesmuglere» står nå klare til å frakte flyktninger i båt til Sverige, ifølge danske TV2 Lorry.
- Jeg vet at vi er mange menneskesmuglere som vil gjøre vårt beste for å hjelpe mennesker som har havnet i denne vanskelige situasjonen, sier Annika Holm Nielsen i nettverket.
Hun mener politikerne ikke tar ansvar, og risikerer selv opptil to års fengsel.
- Tar man seg over Middelhavet så tar man seg sannsynligvis over sundet også, sier Mats Svensson, inspektør ved grensepolitiet i Malmø.
Andre nyheter
Trekker seg: Michel Platini, den tidligere franske fotballspilleren og lederen for Det europeiske fotballforbundet, trekker sitt kandidatur i valget for ny sjef for Fifa. Det skjer etter at Platini har blitt involvert i en større korrupsjonsetterforskning. Overfor lequipe.fr sier franskmannen at han ikke har tid til å treffe velgere og drive valgkamp.
Markedet: Investorene er avventende og fortsatt usikkerhet rundt hva som skjer i Kina vil prege europeiske børser fredag. Investorene er bekymret for økt volatilitet i det kinesiske aksjemarkedet, som imidlertid roet seg og opplevde en etterlengtet oppgang fredag. Markedet vil også følge nøye jobbtall fra USA, som offentliggjøres mot slutten av den europeiske handelsdagen.
… og helt på tampen: Et firma i Østerrike, som i over 200 år har laget pass for myndighetene, mener det nå har teknologien klar for å bytte ut de tradisjonelle id-papirene med en app på en smarttelefon. Når «My Identity App» faktisk erstatter passet er imidlertid usikkert.
Les også:
Asia i dag: Som å ri en villhest
200 år gammelt selskap kan trenge seg inn på Apple og Googles enemerker
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.