– Jeg kan skaffe alt av nye originale deler til alle Mercedes-Benz-modeller, inkludert både lastebiler og busser, sier Vegard Hauk.

Hauk kjøper delene fra det samme lageret i Tyskland som Bertel O. Steen, som er den offisielle importøren av Mercedes-Benz i Norge, og delene har det samme delenummeret og pakningen som komponentene fra Bertel O. Steen.

– Den største forskjellen på den offisielle importøren og meg er at de kan levere hvilken som helst del i løpet av et døgn, mens hos meg må kundene i verste fall vente i inntil 14 dager før delene kan leveres. Dette rettferdiggjør selvsagt at importøren kan ta en høyere pris enn det jeg kan, sier Hauk.

Han trekker frem at på en god del konkurranseutsatte komponenter er det liten prisforskjell, mens det på mer spesielle komponenter, hvor det ikke finnes mer enn en produsent, så er konkurransen liten og prisforskjellene store.

– Det mest ekstreme tilfellet jeg har kommet over er et pollenfilter til varmeapparatet til forrige generasjons S-klasse. Dette tar Bertel O. Steen 1400 kroner for, mens jeg skal ha 290 kroner. Generelt er det en enorm avanse på små deler, sier Hauk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.