Hannover, Tyskland: Når alle nisjer skal dekkes, er det en selvfølge at Mercedes kommer med en superversjon av sin nyeste modell også.
CLA er et smykke av en bil i seg selv. Ved hjelp av datterselskapet AMG fylles nå motorrommet opp av en vakker diamant.
For noe annet ord kan man ikke bruke om to-literen under panseret. Den leverer hele 360 hestekrefter, noe som gjør at den kaprer tittelen "verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor", og motormessig er det ikke tvil om at AMG innfrir nok en gang.
Selskapet som vanligvis supplerer Mercedes med gigantiske voluminøse motorer med minimum åtte gurglende sylindere, har vel måttet erkjenne at de lever i samme verden som alle, og selv om lyden er tammere, beviser AMG at de også fikser mindre biler med tilsvarende mindre motorer.
Hvem hadde trodd for noen år siden at man kunne få 450 newtonmeter dreiemoment fra en liten bensinmotor? Utrolig, selv i 2013.
Det er likevel ikke slik at en sterk motor alene er nok til å gjøre en bil til en superbil, noe mang en amerikansk muskelbil er levende bevis på.
AMG skuffer da heller ikke i denne avdelingen.
CLA 45 har nemlig en ekstremt presis og fin styring som gir akkurat de tilbakemeldingene du trenger. Kombinert med et firehjulsdrift-system av typen sportslig grep, og ikke fremkommelighet, gir dette en bil med kvasse kjøreegenskaper. Grepet er rett og slett formidabelt.
Ved hjelp av en rask syvtrinns dobbeltklutsjkasse med såkalt "race-start", gjør bilen null til 100 km/t unna på 4,6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. I motsetning til andre AMG-modeller er CLA-en relativt beskjeden når den forsyner seg av drivstofftanken, i hvert fall hvis du kjører bilen på en måte som vanskelig lar seg gjøre i en slik bil, og som også fremstår relativt selvmotsigende.
For dette er en av bilene som oppfordrer deg til å kjøre i overkant "inspirert". Noe som hverken virker spesielt vågalt eller kontroversielt inntil du møter ordensmakten. Bilen byr på en lyd som ytterligere sørger for at gassfoten holder seg nær plysjmatten. Ikke klassisk V8 romling som går over i vræling som vi kjenner fra andre kjære biler som AMG har lagt sine hender på. I A 45 er det hissig knurring som ved hvert girskifte understrekes i et bjeff.
Den eneste klare ulempen til denne bilen er selvfølgelig prisen. 360 hestekrefter er gledelig ikke bare for den som sitter bak rattet, men også for Sigbjørn Johnsen som håver inn mer enn det Mercedes krever for bilen. Det betyr en pris på nesten 900.000 kroner. For dem med en forkjærlighet for AMG, er det likevel et røverkjøp all den tid dette er over 600.000 kroner lavere enn forrige innsteg fra motormagikerne.
DN kommer tilbake med test og video av den nære slektningen A 45 AMG.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.