BMW slo bokstavelig talt på stortrommen da de avduket sin nye ladbare superbil i8, i Oslo tirsdag kveld.
Åstedet var Aker Brygge, der en hel restaurant var leid for anledningen, og lokalet var fylt til randen av bilinteresserte og kjendiser med hvitvinsglass i hendene.
Etter at trommene stilnet, annonserte NRK-profilen Anne Rimmen inn hovedtaler Dr. Ian Robertson, en av de virkelig mektige mennene i BMW-systemet som styremedlem og globalt ansvarlig for salg og markedsføring i BMW Group. Deretter avdukes den lave og sportslige bilen som seg hør og bør av fire dansende kvinnemennesker.
Til tross for en pris på godt over millionen, mener BMW-toppen at dette ikke bare er en viktig modell for merket, men også for hele segmentet av ladbare biler.
-Denne bilen er designet fra grunnen av med karbon så den er veldig lett. Det er en ladbar hybrid, så du kan kjøre omkring 30 kilometer elektrisk. Essensen er en elektrisk motor foran og en tresylindret motor bak, så du har firehjulsdrift, sier Robertson til DN.
Men det er ingen fare for at dette blir en folkebil?
-Nei, jeg kjører en av disse nå, og det er en super bil. Hvor enn jeg kjører vil folk ta bilder av den, så den er skikkelig iøyenfallende. Fra et designsynspunkt understreker den at også kjøring med elektrisk bil er sexy og progressivt, og den er et viktig steg for hele dette segmentet, sier Robertson.
i8 gjør null til 100 km/t på 4,4 sekunder, og har et oppgitt forbruk på 0,25 liter på mila. Et CO2-utslipp på kun 59 gram per kilometer gir lave engangsavgifter, men bilen blir likevel kostende fra omkring 1,25 millioner kroner.
De første bilene kommer til Norge i juni, men ifølge markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Group Norge skal det allerede være omkring 40 interessenter på de 15 bilene som BMW Norge får til landet.
DN kommer tilbake med et lengre intervju med Dr. Ian Robertson.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.