De siste dagene har det kommet frem at det allerede neste vinter kan bli forbudt for dieselbiler å kjøre i Oslo sentrum på dager med høye konsentrasjoner av lokale utslipp. Byrådet i Oslo går inn for dette, og nå er det også signaler fra Stortinget om at de skal få bestemme dette selv.
Dieselbiler kan få kjøreforbud i Oslo neste vinter
Det har naturlig nok skapt en del reaksjoner fra ulike parter.
Bileierorganisasjonen NAF mente et dieselforbud er en fallitterklæring. At bilimportører heller ikke er enige, kommer neppe som en bombe.
-Vi er alle opptatt av å ha ren luft i Oslo sentrum, men slik vi forstår det vil politikerne nå altså nekte nye moderne dieselbiler med minimalt utslipp å kjøre, mens en fem-seks år gammel bensinbil som slipper ut mer skal få kjøre. Det er et paradoks, sier Johnny Danielsen, sjef for Mercedes personbiler i Norge.
Alle skjæres over en kam
Fire av fem nye Mercedeser registrert i Norge i år, er en dieselbil. Han mener at alle dieselbiler ikke kan skjæres over én kam.
-Man trodde man hadde en enkel løsning, men det må være likhet for loven, da må man heller differensiere mellom utlippsklassene Euro 4 eller Euro 5. At flunkende nye dieselbiler som oppfyller Euro 6-kravene skal nektes å kjøre er et paradoks, sier Danielsen.
I fagmiljøet etterlyser man langsiktighet i politikken.
-Effekten av den teknologiske utviklingen er betydelig. Det er en oppfatning av at tunge biler er de verste, og det er riktig for eldre lastebiler, men målinger som TØI har utført sammen med VTT i Finland av nye Euro 6- lastebiler, viser at de er mye renere enn dagens personbiler som innfrir Euro 5 kravene, sier kommunikasjonsleder Harald Aas i Transportøkonomisk Institutt.
For komplisert
Samtidig fremholder Aas at det er viktig at eventuelle restriksjoner blir utformet slik at de er enkle å forstå. Skal man skille mellom ulike Euro-utslippskrav for personbiler, kan det fort bli komplisert.
-Det er relevant å skille på Euro-klassifiseringene, for alle dieselbiler settes i samme gruppe. Det er forskjell på Euro 5 og Euro 6-biler, men det er mer komplisert med et slikt skille. Hvordan skal man kommunisere hvem som får kjøre og ikke? Det må gjøres en jobb her, som tydelig viser miljøbelastningen fra de enkelte bilene, for eksempel en miljøklassifisering, sier Aas til DN.
Han er ikke imponert over langsiktigheten fra politikerne.
-Vi lagde en rapport for tre år siden der vi utredet lavutslippssoner for å få ned NO2-utslippene. Vårt råd var at det da var for tidlig å innføre slike soner fordi det kom nye Eurokrav som trer i kraft nå. Men vi anbefalte at statlige myndigheter gikk ut med informasjon til bileierne om at det kunne bli innført restriktive tiltak i byene i fremtiden, blant annet ved å gi kommunenen en hjemmel til å innføre lavutslippssoner. Dette ville gi et signal om at man burde unngå å kjøpe dieselbil om man skal kjøre i Oslo sentrum i fremtiden, men det ble ikke gjort. Nå er man på scratch, og dieselbileierne protesterer på nytt. Det er en mangel på langsiktighet som er et paradoks, sier Aas.
Dreining i salget
Etter forrige runde med trusler om dieselforbud i Oslo, gikk salget av slike biler likevel noe ned.
-Det viser at brukerne lar seg påvirke, hvis man går ut med tydelige signaler om langsiktig politikk, sier Aas.
Hittil i år er dieselandelen for nye personbiler registrert i Norge på omkring 43 prosent, ned fra fjorårets andel på nesten 49 prosent. Av den samlede norske persobilstanden på drøye 2,5 millioner biler, er noe under 1,2 millioner utstyrt med dieselmotor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Les også: Salget av dieselbiler går kraftig ned
– Det var ikke mangelen på stein som gjorde at steinalderen tok slutt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.