- Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette. Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til DN.
Les også: Sjekk om det gjelder din bil
Torsdag formiddag var han i møte med Vegdirektoratet for å diskutere situasjonen etter at det onsdag ble det kjent at 147.139 Volkswagen-biler i Norge skal ha fått installert programvare som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes. Totalt er det snakk om 11 millioner biler over hele verden, og i Norge jobber Økokrim, Toll- og avgiftsdirektoratet og Vegdirektoratet med saken. I Tyskland er det opprettet straffesak mot nåværende og tidligere Volkswagen-topper.
Senere i oktober skal de europeiske vegdirektoratene møtes for å se nærmere på Volkswagen-skandalen, og direktør Bodil Rønning Dreyer i Vegdirektoratet forteller at de vil foreslå at den tyske typegodkjenningsmyndigheten KBA også ettergår andre bilprodusenter.
- I en sånn situasjon kan vi ikke lukke oss inne, men må jobbe med andre land og samkjøre ressursene våre, kommenterer samferdselsministeren.
Og understreker:
- Nå jobbes det med å kartlegge situasjonen bedre, og i samarbeid med andre europeiske land ser vi på typegodkjenningsordningen og det jobbes med å få en bedre testordning på plass.
Ketil Solvik-Olsen forteller at det er en løpende dialog med Volkswagen-importør Harald A. Møller as.
- Målet er at bilkundene ikke skal bli skadelidende her. De har kjøpt i god tro, og vi vil ta denne saken med importøren som igjen må ta dette videre med Volkswagen, sier samferdselsministeren.
Administrerende direktør i Harald A. Møller, Terje Male, forsikret igår DN om at kundene ikke ville bli skadelidende i denne saken.
- Dette har Volkswagen-fabrikken sagt at de skal løse uten kostnader for kundene, sa Male.
Den norske importøren skal etterhvert underrette alle kunder som er omfattet av skandalen, og vil utbedre motorene med ny programvare og i noen tilfeller skifte deler slik at bilene skal etterkomme kravene.
Vegdirektoratet-direktør Bodil Rønning Dreyer vil ikke spekulere i hva den eventuelle avgiftsunndragelsen for de over 147.000 Volkswagen-bilene utgjør. DN har tidligere skrevet at uaktsom eller forsettlig avgiftsunndragelse kan resultere i 60 prosent tilleggsavgift fra tollmyndighetene.
- Volkswagen i Tyskland har fått frist til 7. oktober til å komme med en plan for å rette opp i denne saken. Vegdirektoratet venter på denne og på en plan fra importør Harald A. Møller as om hvordan de vil gå frem videre, sier Vegdirektoratet-direktør Bodil Rønning Dreyer.
Les også:
Sentralbanksjef Øystein Olsen: - Vi har nå lært at null ikke er en absolutt grense
- Ikke uventet med en korreksjon denne måneden
Slik skal Tekna skape 12.000 nye jobber
Se DNtv: Hør reaksjonen blant publikum når dørene åpner seg
Trodde du «vingedørene» ville bli et problem på trange parkeringsplasser?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.