Kompaktklassen er den klart mest populære bilklassen i Norge. Det sørger blant andre Volkswagen Golf for. For bilinteresserte finnes det en undergruppe som appellerer, men som ikke gir så store utslag på salgsstatistikken, og det er de velmotoriserte versjonene. Også her var Golf i førersetet med GTI-versjonen fra 1976. Med sine 110 hestekrefter gjorde den null til 100 km/t på den gang vanvittige ni sekunder.
De tyske premiummerkene har kastet seg på bølgen og dominerer de ypperste segmentene i denne klassen, med sine M-, AMG- og RS-modeller. Vår testbil Audi RS 3 stiller i den gjeveste, og dyreste klassen, og mye har skjedd siden Golf GTI var det hotteste.
Audi RS3 har vært blant oss siden 2011, dette er andre generasjon, og basert på A3 som kom i 2012. Audi har måttet trimme bilen ytterligere, for en ny standard ble satt da Mercedes lanserte sin A 45 AMG i 2013. Bilen hadde vanvittige 360 hestekrefter, fra noe som var tidenes sterkeste firesylindrede motor i en produksjonsbil. Audi RS 3 er enda sterkere, selv om den ikke har en firesylindret motor.
Les test av Mercedes A 45 AMG: Mercedes A 45 AMG: Fantastisk rask
Trykk ned startknappen mellom setene, og en femsylindret turbomotor våkner til liv med et snerr, etterfulgt av en dyp brumming med antydning til surkle-lyder.
Under panseret venter hele 367 utålmodige hestekrefter på å slippes løs, noe som i tilfelle bringer bilen fra null til 100 km/t på 4,3 sekunder, og det hele butter ikke før du når 280 km/t.
I en bil som til forveksling er ganske så lik en standard A3, føler du deg nok mye tøffere bak rattet enn bilukyndige øyne vil oppfatte.
Veigrepet er formidabelt, ikke bare grunnet quattro-firehjulsdriften, men også fordi vektfordelingen kjennes nær optimal. På myk vintergummi kjenner du at dekkene hindrer den mest hårreisende svingkjøringen, men potensialet er det ikke vanskelig å kjenne at ligger der i fullt monn.
Det snerrer og brummer underveis, og s-tronic-kassen med syv trinn jobber iherdig med å fordele kreftene til hjulene. Fra sportsetene med deilig sidestøtte sitter smilet løst, for bilkjøring av dette slaget er uten tvil noe som liver opp i hverdagen.
Setter man bilen tilbake til ”comfort”-modus, fungerer den også fint til hverdagslig kjøring, uten at nyrebeltet må spennes på og ørepropper må settes inn hver gang man skal på butikken.
Det er artig at Audi velger å beholde sin femsylindrede motor på 2,5 liter i denne bilen, men det gjør seg da også utslag i prisen ettersom den ikke er av det utørste slaget. Prisen ligger derfor på 950.000 kroner før noen kryss i utstyrslisten i det hele tatt er gjort.
Utviklingen i denne klassen skjer også relativt kjapt, så Audi var ikke lenge i tet verken på hestekrefter eller akselerasjonstid. Mercedes har ansiktsløftet sin A-klasse, og A 45 AMG yter nå 381 hestekrefter, noe som gjør at den sprinter tidelen raskere enn denne Audien. I tillegg er prisen lavere, ettersom bilen har et betydelig mindre forbruk enn vår testbil.
Aldri har disse småtassene vært raskere og sterkere. Hvilken man velger er en smakssak, for dette er biler som velges med hjertet. Og bak rattet i RS 3 slår det fortere, på en god måte.
Klikk på bildet for å se og høre video av RS 3:
Se blledspill av Audi RS 3 Sportsback
Les også: BMW M2:
Endelig kommer den!
Audi RS 6: Raskere enn mange sportsbiler
Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé: Vart du skræmt no? (DN+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.