Januar er en stor visningsmåned, men står balkong blant kravene dine, kan det være vanskelig å bedømme løftene om sol på denne årstiden.
Det gjør det ikke mindre populært å reklamere med gode lys- eller solforhold.
Trendy solreklame
9000 av 22.000 boligannonser på Finn.no inneholder for øyeblikket ordet «sol». Det er nesten halvparten.
Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, mener det er blitt trendy å reklamere med sol.
- Det ser ut som en nyutvikling i boligmarkedsføringen at sol er så fremhevet. Det er blitt viktig som salgsargument.
- Hvorfor det, tror du?
- Vi opplever sol som mangelvare i Norge, derfor er det noe vi er villig til betale for, sier han.
Bartholdsen minner om at solen sjelden står rett opp på himmelen i Norge, og at flere som leter etter bolig på vinteren kan få seg en overraskelse når sommeren kommer.
Hva betyr egentlig ord som solrik, sjøgløtt, delikat og potensial?
Se eiendomsmeglernes definisjoner.
Vanskelig å faktasjekke
- Jeg har vært på rundt 500 visninger, og jeg har en fornemmelse av at leiligheter med dårlige solforhold selges på vinteren. Da har ikke boligkjøperen mulighet til enkelt å faktasjekke påstandene. Dessuten, er du på visning klokken seks om kvelden og får opplyst at den flotte takterrassen er solrik, så kan det utmerket godt være at den er solrik mellom fire og ni på morgenen midtsommers. Den korte tiden til å reklamere er også et problem. Overtar du boligen i november kan det være omtrent midtsommer før du oppdager at det ikke er sol slik du forventet, sier Bartholdsen.
Han råder boligkjøperne til å ta med seg kompass på visning og være oppmerksom på hvordan solen beveger seg på himmelen på de ulike årstidene.
- Se ikke bare på himmelretningen, sjekk bygg og terrenget som kan skygge for sola, sier han.
Vestvendt fordi man ser mot vestkanten
Selv har han stått på en terrasse på Skillebekk og kranglet om solforhold med en eiendomsmegler.
- Han ville ha meg til å tro at terrassen var vestvendt. Men jeg hadde kompass med, så jeg visste det var helt usant. Han veivet med armene og sa «du ser jo selv, du ser jo rett på vestkanten». Ja, sa jeg, når du ser rett mot nord, ser du vestkanten. Fra sør. Kompasset mitt og jeg hadde selvsagt rett, sier han.
Odd Nymark, administrende direktør i EiendomsMegler 1 Oslo Akershus, mener ikke at solreklame er blitt mer trendy.
- Vi selger boliger som ofte ligger i grisgrendte og solrike steder. I tillegg har vi nå mørketid mange steder i landet, det er derfor viktig å gi info om solforholdene siden kjøper ikke ser dette selv, sier Nymark.
Les også: Slik kan boligprisene se ut i 2020
Solrik balkong hadde bare skygge
Men hvis noen er mer enn skuffet henvender de seg ikke til Forbrukerrådet. Da går de rettens vei.
I 2013 omtalte DN en forsikringssak som dreide seg om betegnelsen «solrik balkong».
I salgsoppgaven var det bilde av en solseng på terrassen, og den ble omtalt som «solrik». Men sol var det ikke.Kjøperne gikk til sak mot selger, men fikk ikke medhold i retten.
Dommeren la blant annet vekt på at balkongen hadde overbygg slik at kjøperne på visningen burde ha forstått at det ikke var sol der.
Oslo tingrett slo dessuten fast at «solrik» er dekkende nok for en balkong med to tynne striper sol på sommeren.
Les også: Nå stiger boligprisene mest i øst
«Må ha sol store deler av dagen»
- Uriktige opplysninger kan føre til ansvar for selger og/eller megler. Man kan altså ikke skrive hva som helst i en annonse eller et prospekt, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.
Det foreligger ifølge Geving ingen konkrete retningslinjer for hvor mye sol en balkong må ha for å tilfredse betegnelsen «solrik» i eiendomsmeglerens markedsføring av boligen, men Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester har i en sak fra 2008 uttalt at «Med ”solrik balkong” må forstås en balkong som er rik på sol i den forstand at balkongen må ha sol store deler av dagen, i hvert fall om sommeren».
LES OGSÅ:
Disse landene trekker verdensøkonomien opp - og ned
Dette styrer utviklingen i rente- og valutamarkedene tirsdag
Mange tåler ikke en eneste renteøkning(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.