I sommer varslet Trondheim-baserte BN Bank og Eiendomsmegler 1 Midt-Norge at de går sammen om å bygge opp en helt ny eiendomsmeglerkjede, BN Bolig. Nå snapper BN Bank opp Jørn Are Skjelvan fra konkurrenten DNB Eiendom for å bygge opp den nye kjeden.

- BN Bolig skal starte opp med 20-30 megler i Oslo i løpet av kort tid med en tilsvarende avdeling i Trondheim, sier Skjelvan som fortsetter som leder for nybyggavdelingen i DNB i Oslo, Asker og Bærum frem til han begynner i sjefjobben senest 1. januar neste år.

Ingen bagasje

Høy grad av fleksibilitet med mulighet for å gjøre deler av salgsjobben selv, skal friste kundene til den nye kjeden.

-Noen ønsker å gjøre deler av salgsprosessen selv, mens andre ønsker å outsource alt til megler, men i dagens marked må du velge enten eller. Vi ønsker å bruke Norwegian-modellen der du kan få det du trenger av basis-tjenester, og så kan du utvide med det du ønsker megler skal gjøre. Det er ikke alle som trenger kaffe på flyet eller har med 20 kilo bagasje, sier Skjelvan som har høye ambisjoner for satsingen.

- Målsettingen å bli størst i Oslo i løpet av syv år.

Han er ikke redd han tar munnen for full. Han mener BN Boligs konsept og teknologiske plattform gir den nye meglerkjeden et konkurransefortrinn.

- Det har omtrent vært null innovasjon i meglerbransjen siden boligene ble lagt ut på finn.no, det var det siste store innovasjonsgrepet innen boligsalg i Norge. Siden har det stått temmelig stille. Tilbakemeldingene fra kundene er at de ønsker å gjøre en større del av salgsprosessen selv, og det er ingen tvil om at det er mange som reagerer på de høye meglerprovisjonene. Vi tror et konsept der vi kan tilby en lavere inngangspris ved at kunden gjør deler av prosessen selv, vil være etterspurt, sier Skjelvan.

Les også: Vil skvise meglerhonorarene dnPlus (DN+)

 (DN+)

300 boliger per megler

Han frykter ikke den allerede harde konkurransen blant eiendomsmeglerne. Selv om boligprisens går til himmels, er utbudet av boliger lavt, samtidig som det er utdannet flere eiendomsmeglere enn før hvilket medfører at det er mange konkurrenter per oppdrag.

-Det er høy konkurranse i meglerbransjen, men det er det også i boliglånsmarkedet. BN Bank hatt 15 prosent vekst i antall kunder på boliglån de siste årene. Det viser at har man både et godt produkt med gode betingelser og gode kundeløsninger, så gjør det en forskjell som gjør at kundene velger det, sier Skjelvan.

BN Bank-sjef Gunnar Hovland mener høy grad av digitalisering av meglertjenestene vil gjøre at BN Bolig kan ha fem-seks ganger så høy omsetning av boliger per megler som det som er vanlig i dag.

- Ser du frem i tid vil nok en veldig stor andel av jobben kunne robotiseres. En vanlig megler hos oss skal kanskje omsette 250-300 boliger i året, sier Hovland som mener det skal skje samtidig med en forbedring av kvaliteten på meglertjenestene. Han sammenligner det med utviklingen innen banksektoren med nettbank og mobiltjenester. Også i banken skal høy grad av automatisering gjøre at den kan takle tre-fire ganger så høye volumer som i dag med samme antall ansatte.

Banken har i dag rundt 22 milliarder kroner utestående i boliglån som gir en markedsandel på rundt én prosent.

-Vi har ambisjoner om å vokse både på boliglån og andre produkter, sier Hovland som håper å opprettholde veksttakten på boliglån på 15 prosent i året.

DNB Eiendom-sjef Terje Halvorsen gir ikke fra seg ledertrøyen uten sverdslag. Foto: Aleksander Nordahl
DNB Eiendom-sjef Terje Halvorsen gir ikke fra seg ledertrøyen uten sverdslag. Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
 

Varsler kamp

DNB Eiendom, den største meglerkjeden i landet, ønsker BN Bolig velkommen, men varsler kamp om lederplassen i Oslo.

- Vi tar dem på største alvor, men vi skal selvfølgelig gjøre vårt for å opprettholde den posisjonen vi har i markedet, sier administrerende direktør Terje Halvorsen i DNB Eiendom.

Også DNB Eiendom har digitalisert og automatisert sine meglertjenester og vil fortsette med det ifølge Halvorsen.

-Vi har en klar ambisjon om å selge flere boliger per megler og videreutvikler våre systemer som effektiviserer, digitaliserer og automatiserer prosessene våre på en betydelig bedre måte enn det som er i dag, sier Halvorsen. Han synes det høres i overkant mye ut med 250-300 boliger i året per megler, det vil si nærmere halvannet boligsalg per dag per megler.

I DNB Eiendom ligger snittet i dag rundt 40 boliger per megler i året, omtrent det samme som hos Privatmegleren. Disse to kjedene er omtrent jevnstore med 20 prosent markedsandel hver i Oslo-området.

-Hvis de legger an til en ambisjon på det nivået vil det være meglere som ikke er rådgiver for kundene og ikke kan ivareta kundene på samme måte som vi gjør, mener Halvorsen.

Brød og melk

Heller ikke Privatmegleren skjelver i buksene over nykommerens ambisjoner om å bli boligmarkedets svar på Norwegian.

-De er hjertelig velkomne til å ta den biten av markedet, den kjemper ikke vi om likevel, sier administrerende direktør Grethe W. Meier i Privatmegleren. Hun tror BN Boligs konsept passer bedre i «brød og melk» segmentet med vanlige to- og treroms leiligheter, og har liten tro på at det passer for mer spesielle boliger og eneboliger der hun tror kundene fortsatt vil ha av rådgivning.

-Det sikkert noen som ønsker den type leveranse, det jeg er opptatt av er at de skal bidra til at det blir en trygg handel, at det ikke blir en billigløsning der man tar bort det som er meglerens rolle som er å sørge for at det blir en trygg og effektiv handel både for kjøper og selger, sier Meier.

 

Følg markedene med DN Investor

 

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Anbefalt av DNtv:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.