Glem Facebook. Epost sendt mellom kolleger er den største distraksjonen for en moderne arbeidstaker, viser en amerikansk undersøkelse som nylig ble publisert i The Wall Street Journal, ifølge Herald Sun.

Studien avdekket at en gjennomsnittlig kontoransatt blir distrahert - eller kanskje rettere sagt "selvdistrahert" - hvert tredje minutt. Og med én gang man sporet av fra de arbeidsoppgavene man egentlig holdt på med, tok det dem 23 minutter å komme inn i det igjen.

Mens forstyrrelser i form av surfing på nettet på nyhetssider, blogger og sosiale medier viste seg å kunne øke kreativiteten, bidro epost mellom kolleger kun til å ødelegge fokuset og sløse bort arbeidstid.

Funnene fra undersøkelsen har inspirert flere europeiske selskaper til å strukturere arbeidsdagen på nye måter. Hos helseselskapet Abbott Vascular ble for eksempel epost-meldinger fjernet i den interne kommunikasjonen. I stedet ble ansatte oppmuntret til å bruke telefonen når de skulle gi korte beskjeder og bedt om å kun sende epost i forbindelse med langtidsprosjekter.

Det Paris-baserte it-selskapet Atsos gikk enda lenger: De forbød sine 74.000 ansatte å bruke epost bortsett fra når de korresponderte med kunder. Slik ble jobbhverdagen langt mer effektiv.

Les også: Så lett blir du likt av sjefen

<b>Jobbintervjuet avgjort på 4 minutter</b>

<b>Disse ordene må du droppe i CV-en</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.