– Du tar en mastergrad i undervisningsvitenskap, hva er det?
– Det handler om hvordan læreprosesser blir til og hva som påvirker undervisning og formidling. Jeg skriver mastergrad om utdanningspolitikk og er interessert i hva som påvirker arbeidet som lærer og i hvilken grad lærerrollen er styrt av det som ligger utenfor klasserommet.
– Og nå er du nyvalgt leder for 220.000 studenter, mistenker jeg at du ikke kommer til å jobbe som lærer?
– Litt tidlig å si. Jeg trives godt som lærer, og jeg vil gjerne jobbe med å legge til rette for at læring skal oppstå. Man kan få gjort mye innen utdanningspolitikk, og jeg kan godt tenke meg å jobbe med det senere.
– Du vurderte legestudiet, men ble lærer. Hvorfor det?
– Jeg ville jobbe med mennesker, og syntes det var veldig spennende å diskutere faget.
– Hva er det mest nyttige du har lært på skolen?
– Det å få flere perspektiv på det du driver med. Det har vært nyttig å få snakke om faget med mennesker med en annen fagbakgrunn. Du sitter ikke alltid på den ultimate sannheten selv. Jeg har fått veldig respekt for den faglige diskusjonen.
– Hva har du lært i det siste?
– Det gir energi å få positiv respons! Det var akkurat landsmøte og hard valgkamp i tiden før, du blir utfordret og presset på dine standpunkt, men det var definitivt verdt det. Du blir sliten på en god måte, jeg tenker det er litt sånn det skal være å være student. Du skal bli litt presset, men føle du får noe tilbake.
– Studentene byttes hyppig ut, og ikke alle er interessert i politikk. Får studentpolitikerne den oppmerksomheten de fortjener?
– Ja, men samtidig vet ikke den vanlige student alt hva NSO gjør til enhver tid. Det er heller ikke poenget. Det viktige er at studentene vet hvor de skal gå om noe ikke er som forventet. De skal vite at vi jobber med å sikre deres rettigheter.
Men hva syntes næringsminister Monica Mæland om jusstudiene? Alle tidligere Liv og lære-spalter finner du her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.