Januar er en helt spesiell måned både på MIT og Harvard. Istedenfor å starte rett på vårsemesteret er dette nemlig tiden for å skaffe seg hands-on-erfaring. På begge disse skolene har jeg virkelig fått oppleve at man blir oppfordret til å tidlig sette teori i praksis, noe som passer godt med MITs motto «mens et manus» («mind and hand»). I denne ånden benytter MIT og Harvard januar til å eksponere elevene for forskningsjobber, internships og utenlandskurs.

Under «the Independent Activities Period» (IAP), som januarblokken kalles på MIT, finnes det utrolig mange muligheter for studenter innen alle fagretninger. Som fysikkstudent brukte jeg mine IAP-er på MIT til å forske i laben, og det var helt fantastisk å få begynne å jobbe med forskning på heltid allerede som 19-åring. Selv om jeg selvfølgelig kunne dra i laben etter forelesning i resten av semesteret også, var det noe helt eget å endelig kunne sette av all tid til prosjektet mitt.

Det er god plass på lesesalen.
Det er god plass på lesesalen. (Foto: Privat)
Først og fremst var det veldig gøy å kunne sitte i laben hele natten hver gang jeg fant noe spennende, uten å bekymre meg for forelesning tidlig neste morgen. Dessuten var IAP flere ganger helt avgjørende for å ha resultatene klare til jeg skulle presentere dem på kongresser senere på våren.

Et annet spennende tilbud under IAP er utenlandsprogrammet MISTI, som gir MIT-elever muligheten til å jobbe, forske eller undervise overalt i verden. Hvert år dekker MIT reise og opphold for mer enn 700 studenter, til mer enn 20 land, som Sør-Afrika, Brasil, Singapore og Kina.

Dessuten tilbys det veldig intensive kurs på MIT under IAP, med forelesninger og hjemmeoppgaver hver dag. Dette er utrolig nyttig dersom man ikke har tatt alle kursene som kreves for å ta et kurs senere på våren. Et veldig typisk eksempel er kurs som krever at man har kjennskap til et visst programmeringsspråk. Da er IAP helt nødvendig for at man ikke må vente et helt år for å få tatt kurset. Andre elever tar intensive språkkurs, slik at de er forberedt til internshipet sitt i utlandet til sommeren.

Likevel er nok såkalte externships det aller mest populære tilbudet under IAP. Externships ligner veldig på internships, men er gjerne kortere og tilbys gjennom alumni-nettverket. MIT har tilgang på et visst antall plasser i diverse selskaper, og søknadsprosessen går gjennom skolen. Her er det snakk om selskaper innen alle disipliner, fra Nasa til Google til Goldman Sachs, og det er selvfølgelig veldig stor konkurranse om plassene.

Jeg tror vi har mye å lære av denne januar-ordningen hjemme i Norge, først og fremst fordi slik erfaring er utrolig motiverende og nyttig, men også av helt praktiske grunner. Alternativet er å la vårsemesteret strekke seg helt fra januar til juni, som åpenbart er mye lenger enn høstsemesteret fra september til desember. Ettersom mange kurs undervises i både vår- og høstsemesteret, blir dette gjerne veldig lite praktisk. Fra året mitt på Blindern husker jeg godt at man ikke fikk gått gjennom alt på høsten, og at det fort ble en del dødtid på våren fordi man da hadde så god tid. Da tror jeg studentene ofte kan nyte vel så godt av et ekstra internship eller forskningsprosjekt, og heller starte vårsemesteret litt senere, med ny motivasjon og nyttige erfaringer.

Trond Ikdahl Andersen (22) fra Ås har studert ved MIT og tar nå en kombinert master- og doktorgrad i fysikk på Harvard University i Boston. Han blogger om studielivet på DN.no.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.