Hvis alle nordmenn hadde hatt elbil ville landet gått i sort når vi kom hjem fra jobb og plugget bilen i veggen, viser tall fra NTNU.
Regjeringens mål er at 90 prosent av alle nybilsalg i Norge skal være utslipssfrie innen ti år.
– Vi kan få store spenningsproblemer og det vil være begrenset med overføringskapasitet i distribusjonsnettet, sier professor Olav B. Fosso ved NTNU ifølge forskningstidsskriftet Gemini.
Ifølge Fosso er det største problemet at vi får strømtopper i løpet av et døgn ut fra at de fleste av oss har nokså lik døgnrytme. For eksempel går komfyrene omtrent samtidig på ettermiddagen, og det er også etter jobb at de fleste elbiler settes til lading.
Ekspertene ved NTNU sier at løsningen er å forsøke å kappe forbrukstoppene og heller skape et jevnt forbruk gjennom døgnet. I Norge bør derfor alternative former for fornybar kraft bygges ut straks for å avlaste vannkraften vi produserer i dag. Sol- og vindenergi er blant disse.
Smarte nett og hjemmelading
Andre virkemidler som kan brukes for å spre strømforbruket utover døgnet er Smart Grids, eller såkalt smart infrastruktur. Dette er en moderne form for strømnett med priser som varierer ut fra tilbud og etterspørsel gjennom døgnet.
Men Smart Grid vil huseierne kunne se selv hva strømmen koster gjennom døgnet og vente med strømkrevende oppgaver - som lading av elbil - til tidspunkter hvor kilowattprisen er lav, typisk på natten.
Smart Grid hjelper folk til å spare rundt 10 prosent på strømregningen i tillegg til å kunne redusere toppene med rundt 15 prosent, mener NTNU.
I tillegg er det også overveiende sannsynlig at private hjem både vil kunne produsere og lagre strøm selv i fremtiden, når teknologien for sol- og vindenergi blir godt nok utviklet.
Les også:
- Vi trenger en helelektrisk bil
Solgte elbiler for 2,5 milliarder i Norge
– Holder norske forbrukere for narr
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.