- Det er all-time-high for Volkswagen i Norge, sa Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen i importselskapet Harald A. Møller, under et pressearrangement rett før jul.
Norges desidert mest solgte bilmerke endte på hele 20.898 registrerte personbiler i Norge ifjor, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Samme merke ble også størst i klassen for varebiler med et salg på godt over 10.000 varebiler.
- 2011 har vært nærmest som et eventyr for oss, sa Harald Frigstad som er sjef for varebilene til Volkswagen på det samme arrangementet.
Les også: Gjør rent varebil-bord
Men det er ikke bare bilmerkene hos Møllergruppen som har grunn til å være fornøyde med bilåret 2011. Totalt endte bilsalget på 138.345 registrerte personbiler, og 35.512 varebiler. Personbilsalget økte med 8,3 prosent og varebilsalget med 22,3 prosent, sammenlignet med året før. Bilsalget i 2011 ble dermed historiens fjerde største.
Stor bildeserie:
Svensk vinner og taper
Volvo passerte nesten 12.000 biler, og ble slått av Ford i kampen om tredjeplassen ifjor.
- 2011 føyer seg inn i rekken av bra Volvo-år. Vi har mange modeller som passer veldig godt inn i det norske markedet, spesielt XC-modellene, sa Volvo-sjefen Øystein Herland da han oppsummerte bilåret 2011 like før jul.
I den andre enden av skalaen finner vi konkursbegjærte Saab. Kun 298 biler ble registrert i Norge i 2011. Det er en nedgang på 23 prosent fra året før, som også var begredelig. Tallene vil neppe ta seg opp med det første.
Toyota hadde heller ikke noe spesielt godt bilår i 2011. Leveringsproblemer og stans i produksjonen som følge av jordskjelvet i mars ga seg utslag i bilsalget også i Norge. Toyota-salget sank med nesten ti prosent fra året før, men merket tok likevel andreplassen etter Volkswagen. Med flere nye modeller i 2012, vil de nok komme sterkere tilbake ganske raskt.
Elbilrekord
Men det var ikke bare de konvensjonelle bilene som gjorde det bra i 2011. Ifjor var også året da registreringstatistikkene fanget opp elektrisk drevne kjøretøyer for alvor.
Den store elbilvinneren ble Mitsubishi I-MiEV som solgte i hele 1.040 eksemplarer. Det ga den en 47. plass blant bilmodellene. De franske derivatene av bilen, Citroën C-Zero og Peugeot Ion solgte i henholdsvis 208 og 213 eksemplarer.
Les prøvekjøring av Peugeot Ion: I helspenn bak rattet
På slutten av året har også nykommeren Nissan Leaf kommet med på statistikken med 373 registrerte biler. Denne ventes å komme adskillig høyere opp på statistikken i 2012, alt etter hvor mange biler den norske importøren klarer å skaffe til veie.
Les også: - Den klart beste elektriske bilen
Den store vinneren
Den største overraskelsen blant modellene i år var nok den overveldende suksessen til Mitsubishis kompaktsuv ASX. Ikke for det, Mitsubishi opplevde stor suksess da de kom med Outlander for noen år siden. Det viser at en relativt høyreist bil med dieselmotor og firehjulsdrift treffer de norske bilkundene godt, så lenge prisen er riktig.
Les vår prøvekjøring av ASX: Lillebror kjekker seg
Til sammen økte Mitsubishi personbilsalget med nesten 70 prosent sammenlignet med året før, og fremstår dermed som den store vinneren blant bilmerkene i 2011.
Les også: "Norsk" suv og elbil gir gigant-suksess
Luksussuven var ikke død
Selv om de er mer eller mindre politisk ukorrekte, faller ikke salget av nye store og luksuriøse suver betraktelig.
Bestselgeren er BMW X5, som sammen med X6 er registrert i 246 eksemplarer i 2011. Porsche Cayenne kommer på en andreplass blant de store luksussuvene med 130 registrerte biler.
Deretter kommer Volkswagen Touareg som er bygget på samme plattform som Cayenne med 97 registreringer. Volvos gamle traver XC90 ble det ifjor registrert 92 av i Norge, mens Mercedes som på mange måter skapte klassen med sin M-klasse fikk registrert 86 av den ifjor. Denne kom i helt ny utgave ifjor høst, og kan vente seg et hopp på salgsstatistikken i år.
Til sammen solgte disse seks suvene 651 eksemplarer ifjor, mot 737 året før.
Usikkert i år
De fleste bilimportørene tror at markedet i 2012 går noe ned fra 2011, men at det fremdeles vil ligge høyt historisk sett på omkring 125.000 biler. De fleste synes det er vanskelig å spå hvordan markedet blir, men tror ikke at den finansielle krisen i Europa vil påvirke bilsalget i Norge nevneverdig i år.
- Markedet vi hadde i 2011 dras med til 2012. Det er noen grå skyer på himmelen som kan føre til kollaps, men da skal vi reagere med en gang, sa Volvo-sjefen Øystein Herland før jul.
Hos Audi deler de den oppfatningen.
-2012 kan bli tøffere, det kan bli hva som helst, spådde Audi-direktør Vidar Eriksen på samme tid. Han skal selge like mange biler i år som i 2011. Det betyr omkring 7.500 biler.
Les også: Her er de viktigste bilnyhetene i 2012
Stor bildeserie: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.