Shippingpublikasjonen Lloyds List. mener John Fredriksen er den tredje mest innflytelsesrike person i shippingverdenen, like bak Maersks administrerende direktør Nils Andersen.

Fredriksens tyngde i verdier trekkes frem. Fredriksen kontrollerer selskaper som tilsammen er verd 24 milliarder dollar, skriver publikasjonen.

- Alle trenger noe som kan få dem opp om morgenen. Jeg har shipping, sier Fredriksen til Lloyd’s List .

Aksjonærenes favoritter
Lloyds Llists jury tror nøkkelen til Fredriksens suksess er at han har funnet en balanse mellom å holde kortene tett til brystet, og å vise dem til investorene.

- Jeg tror på å dele alt, sier Fredriksen til Lloyd’s List.

Ikke bare deler han informasjon, han deler også overskuddet. Gode utbytter har gjort Fredriksens selskaper til skikkelige aksjonærfavoritter.

Trøim er med
Tor Olav Trøim går under tilnavnet John Fredriksens høyre hånd, og er selv blant shipping-verdenens mest betydningsfulle personer. Trøim er funnet verdig en niende plass på Lloyds liste.

- Da jeg og John dro til New York for første gang var det ingen av aksjonærene som kjente oss. Vi hadde møter på Grand Central Station. Nå forsøker alle å få fem minutter med oss, sier Trøim til Lloyds List.

Deler makten med pirat
At John Fredriksen er en svært sentral spiller i internasjonal shipping er nok ingen overraskelse, men hvem han deler toppen med er vel kanskje ikke like innlysende.

På plassen bak Fredriksen har nemlig shippingpublikasjonen plassert den somaliske piraten som trolig heter Garaad Mohammed.

Koster bransjen tid og penger
Trusselen om å bli angrepet av pirater henger over internasjonal skipstrafikk, og har fått rederier til å bruke store penger på økt vakthold, og legge om ruter. Piratene er dermed blitt en makt å regne med, med langt større betydning enn enkeltredere, skriver Lloyds List .

Garaad Mohammed er å finne på listen som representant for denne makten.

- Marinen, de kan ikke stoppe oss. Hvordan skulle de klare det? Vi har mer enn 200 grupper, og vi vokser hele tiden, sa Garaad Mohammed da Lloyd’s List intervjuet ham ifjor.

Endres raskt
Lloyds nyhetsredaktør Richard Meade understreker at det er en krevende oppgave å rangere spillerne.
- Å måle innflytelse og makt i en industri som shipping er en krevende og høyst subjektiv oppgave. Store penger og enda større egoer møter diskré politisk drakraft og nærmest usynlige opinionsdannere som handler i kulissene, sier Meade.

Og bildet endres raskt:

- Listen ville ikke sett slik ut ifjor, og vi venter at landskapet har forandret seg merkbart når vi skal gjøre den samme vurderingen i fremtiden, sier Meade.

Dette illlustreres blant annet ved at den som i år rangeres som den aller mest innflytelsesrike i år er den kinesiske transportministeren, Li Shenglin.

- Regjeringer er det eneste stedet der en eneste person kan påvirke all shipping, og akkurat nå er det ingen regjeringer som har mer innflytelse over bransjen enn den kinesiske, sier Meade.

Vale-sjef Roger Agnelli står på femteplass på listen.

Les også: Varsler tank-comeback

Les også:

- Jeg er møkkalei!

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.