Bare 11 prosent av norske virksomheter har retningslinjer for ansattes bruk av sosiale medier.
- Det er altfor få! sier advokat Cecilie Wille Søvik i Arntzen de Besche Advokatfirma, som i dag deltok på Årskonferansen 2012 på Handelshøyskolen BI.
- I flere år har man advart arbeidstakere mot å bruke nettet som en kanal for misnøye, likevel ser man ikke ut til å lære, sier hun.
- Ytringsfriheten har grenser og arbeidstakerens lojalitetsplikt begrenser ytringsfriheten. Likevel viser en britisk undersøkelse at 4 av 10 bloggere har omtalt arbeidsplassen sin negativt og mange ansatte har fått sparken etter å ha lagt ut uheldige kommentarer på for eksempel Facebook. Klare retningslinjer skjerper bevisstheten og er til fordel for både arbeidstaker og arbeidsgiver, mener advokaten.
Mister jobben
"OMG I HATE MY JOB!! My boss is a total pervvy wanker always making me do shit stuff just to piss me off!! skrev en Facebook-bruker som glemte at sjefen sto på vennelisten hans. Det endte med at han fikk en lang, krass kommentar tilbake - og mistet jobben.
En svensk sykepleier ved Karolinska sykehus postet bilder av en kirurgisk operasjon, og en svensk ansatt mistet ifjor jobben i Volvo etter følgende post: "En dag igjen på dette galehuset".
- Dette er eksempler som viser at retningslinjer er helt nødvendig, sier Cecilie Wille Søvik.
- Ytringsfriheten gir ikke den ansatte full frihet på sosiale medier.
«Må bli flinkere til å skille»
I dag er 800 millioner mennesker på Facebook, hele 2,7 millioner av disse er nordmenn. 100 millioner er registrert på LinkedIn - en halv million nordmenn. Og 175 millioner er Twitter-brukere, blant dem cirka 50.000 nordmenn. Hvert sekund blir det opprettet to nye blogger.
- Dette sier mye om utbredelsen og viktigheten av sosiale medier. Arbeidstakere må bli flinkere til å skille mellom privat og virksomhetsrelatert bruk og tenke nøye over hvilke ytringer de kommer med i det offentlige rom, sier Cecilie Wille Søvik.
- Retningslinjer bidrar til "best practice" i bedriften, synliggjør lojalitetsplikten til arbeidsgiver og minsker risikoen for uheldig omtale og omdømmetap. Ledelsen må tenke gjennom hvordan taushetsbelagt informasjon skal håndteres, konsekvensen av å gi uriktig og uheldig informasjon og hvordan man skal reagere på klager og kritikk som spres på nettet, oppsummerer advokaten.
Her er hennes tips til arbeidstakere:
* Vis respekt for kolleger og ledere
* Ikke bruk nettet som en kanal for misnøye
* Ikke legg ut støtende informasjon om arbeidsgiver og unngå kommentarer om kunder, konkurrenter og andre ansatte.
* Tenk på at "alle" kan lese det du legger ut
Les også:
Steve Jobs henvist til andre plass
Facebook snart på børs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.