- Det som overrasker meg er at folk uttaler seg om ting de ikke har filla greie på, sier Norwegiansjef Bjørn Kjos til Finansavisen.
Selskapet har den siste tiden vært i hardt vær etter store problemer med de nye langdistanseflyene, som har vært plaget med tekniske problemer og skapt store forsinkelser. I kjølvannet av dette sa flytekniker Roger Handeland i Norwegian at selskapet hadde tatt en kalkulert risiko. Dette førte til møter om oppsigelse med lederne i Norwegian.
- Bør tas internt
Bjørn Kjos sier nå til Finansavisen at han ikke har noen problemer med kritikk, men at han har lite til overs for dem som lufter den i det åpne rom.
Hvis man eventuelt ikke blir hørt internt, kan kritikk ifølge Kjos tas videre til mediene.
- Jeg synes generelt det er greit å vite hva man prater om, om man først skal ut å mene noe. Bare fordi du er flytekniker betyr ikke det at du har peiling på hvordan en 787 fungerer, og langt mindre hvordan finansieringen er gjort, fortsetter han.
Bakgrunn: - Vi har skværet opp!
Han er uenig i at Norwegian tok en risiko når det valgte å kun bruke to Dreamlinere for å betjene selskapets langdistanseruter. Kjos gjentar også at han ikke er redd for at selskapets rykte vil bli ødelagt, eller at kundene vil velge vekk Norwegian når de skal ut og reise.
- Har peiling på fly
Handeland kjenner seg imidlertid ikke igjen i kritikken fra Kjos, og er overrasket over lederens utspill.
- Jeg trodde vi hadde skværet opp, sier han til Finansavisen.
Handeland reagerer sterkt på uttalelsene til Kjos om at han ikke har greie på hva han snakker om.
- Jeg har aldri påstått at jeg har typekurs for 787. Jeg har aldri påstått at jeg kan alt om finansieringen av et fly, men jeg har peiling på fly, og jeg vet at passasjerer blir sinte når de blir forsinket. Jeg vet at det koster å la et fly bli stående på bakken, sier han.
Man trenger ikke ha spesifikk kunnskap om 787 for å skjønne at et fly som legger opp til 18 timer i luften i løpet av døgnets 24 timer, ikke gir rom for feil, mener Handeland.
Les også:
<b>Norwegian setter også sin andre Dreamliner på bakken</b>
Fagforeningstopp kan få sparken av Bjørn Kjos
Mer Dreamliner-trøbbel for Norwegian
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.