Samtidig som BI faller på Financial Times' kåring over de beste økonomistudiene i Europa, får rektor Tom Colbjørnsen kritikk for å være for fokusert på kåringer. BI-sjefen selv tar det hele med stor ro.

- Jeg hverken ønsker denne typen synspunkter velkommen eller ser det som noe problem. Det er bare sånn som er tilstede i et levende miljø som BI er, sier Colbjørnsen til DN.no. Han legger til at kritikken fra Peggy Brønn og andre kolleger ikke vil forandre noe.

Senest i juni vedtok et enstemmig styre en strategi der det ble bestemt at internasjonale rangeringer var ett av områdene der BI skulle hevde seg.

- Strategien ligger fast. Det blir ikke aktuelt å endre på dette, sier Colbjørnsen som nylig har tatt fatt på sin andre fireårsperiode som rektor. Colbjørnsen tror heller ikke Brønn er representativ for den typiske holdningen på BI til rangeringene.

- På en stor skole som BI ville det overrasket meg om det ikke var ulike syn på dette, skyter han inn.

Metodiske problemer
Colbjørnsen bekrefter at metoden rangeringene benytter er mye diskutert og at det stilles spørsmål rundt hvor gode de er og hvor mye de egentlig sier. Men likevel er det viktig å delta.

- Slike rangeringer, med sine svakheter, gir også signal om hvordan vi står internasjonalt. Det er ett blant mange signal, og det er ikke slik at det dominerer over andre ting. Ikke minst, så vet at de leses blant folk og legges merke til, så det er viktig å være med på dette og å gjøre det godt der, med tanke på renommeet vårt.

- Dette er en av flere benchmarks vi bruker for å løfte oss til et høyere europeisk nivå. Det er det som er det underliggende målet, forklarer sjefen før han fortsetter:

- Det er ikke for rangeringens del vi er der. Det er for å få ett av mange signaler på om vi er på rett vei, forsikrer han.

Kvaliteten er viktigst
Andre kriterier han ser på er hvor mange gode studenter fra utlandet BI klarer å trekke til seg, får skolen gode internasjonale lærekrefter, blir utenlandske arbeidsgiver interesserte i å ansette personer med BI-bakgrunn og hvordan skolen gjør det med tanke på internasjonale akreditteringer. Og for å nå disse målene tror han kvaliteten på utdanningen og forskningen vil være det aller viktigste.

- En god lærer vil ikke begynne på BI på grunn av Finanscial Times. Han eller hun vil begynne på BI på grunn av forskningmiljøet, fagmiljøet og studentene, sier Colbjørnsen som likevel mener det er viktig å ha internasjonale benchmarks på hvordan skolen fungerer. Og visjonen for BI er å bli blant de ledende skolene i Europa.

Må ikke trekke ned gardinen
Han tror det vil være helt feil av en skole som BI å si at man er så spesielle i Norge at det ikke er nyttig å sammenligne seg med de beste skolene i Europa.

- Det vil bli en sovepute dersom vi sier at Norge er så spesielt at det ikke er så farlig om vi ikke gjøre det så bra på rankingene. Vi må forholde oss til at utdanningsmarkedet blir mer og mer internasjonalt, utdyper rektoren. Likevel tror han det det veldig vanskelig for skoler i Skandinavia å klatre helt til topps.

- Det skyldes at vi befinner oss i periferien av Europa. De store studentmarkedene, de store bedriftene, de store politiske sentrumene er nede i Sentral-Europa. Det er ganske interessant at den rangeringen som kom i dag er dominert av franske skoler, sier han og legger til at han ser det som urealistisk å komme på topp fem-listen..

- Vi vil jobbe for å komme opp mot de tyve beste. Det burde være realistisk, sier han og legger til at Stockholm og København gjør det bra.

Les også: Frustrert over BI-rektors ranking-iver og BI stuper i fersk kåring (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.