Tørrlastmarkedet er igjen brennhett:
- Skipsredernes tørst etter nybygg har ikke blitt slukket de siste månedene, skriver Fondsfinans-analytikerner Petter Narvestad og Yngve Sandanger i en fersk oppdatering fra meglerhuset.
De to analytikerne peker på at nye ordrer blir plassert i høyt tempo, noe som gjør at ordebøkene hos verftene nå ikke er langt unna rekordhøye nivåer. Og det er kineserne som leder an i ordreracet.
- Kanselleringer og forsinkelser har ikke vært et stort problem, ettersom dagratene er på greie nivåer og rederne greier å få nok finansiering, skriver analytikerne.
Ordreboken har vært omtrent uendret de siste tre månedene, på tross av at over 200 skip har blitt levert i samme periode.
På tross av en flåtevekst på 13,2 prosent hittil i år, og lavere skraping enn forventet, har dagratene vært overraskende motstandsdyktige. Hovedgrunnen er vekst i jern-frakten til Kina, kombinert med vekst i kinesisk økonomi.
To andre faktorer som bidrar til de høyere ratene er økt kullimport til Kina og India og opphopning i havnene.
En ny vind blåser
Så da burde vel John Fredriksens tørrlastrederi, Golden Ocean Group GOGL, være midt i smørøyet?
Ikke akkurat, mener Narvestad og Sandanger.
For ting er i ferd med å endre seg. Jerntransporten har flatet ut, kinesisk kullimport er ventet å falle og kinesiske myndigheter søker å redusere forurensing gjennom å stenge fabrikker og bruke renere energikilder. Også opphopingen i havnene er i ferd med å bli mindre.
- Kombinasjonen av disse tre faktorene bør føre til lavere utnyttelse av tørrlastflåten. Vi venter at dette kommer til å påvirke dagratene i spotmarkedet, kontraktsratene og annenhåndsverdiene negativt, skriver analytikerne.
Kutter til salg
I en analyse med tittelen "Den kinesiske stålmuren" kutter de anbefalingen på Golden Ocean (GOGL) fra nøytral ti salg, og kutter kursmålet på aksjen fra 8,0 til 7,3 kroner.
Kursmålet er basert på et fall på 10 prosent i skipsverdiene.
Golden Ocean legger frem sine kvartalstall neste uke, og aksjen GOGL omsettes i dag til kurser rundt 8,15 kroner.
Les også:
<b>DnB Nor satser på Fredriksen-rederi</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.