Onsdag kveld møtte Norwegian representanter høyt opp i Boeing-systemet, blant annet Raymond L. Connor, sjefen for Boeings passasjer-virksomhet, til et krisemøte på et hemmelig møtested.

- Det har vært altfor dårlig. Kjos

Passasjerer har blitt stående fast
Connor, som er en av toppsjefene i Boeing, kom personlig til Oslo for å hjelpe Norwegian med å rydde opp i Dreamliner-kaoset. Mange av flyvningene har blitt kraftig forsinket på grunn av tekniske problemer med de splitter nye flyene.

- Det har vært altfor dårlig. Jeg liker særdeles dårlig at passasjerene våre har blitt stående fast på flyplasser og vente så lenge, sa Bjørn Kjos etter at han kom direkte fra møtet med toppledelsen i Boeing.

- Jeg tror Boeing har undervurdert problemene med Dreamlinerne. Det er reservedelene som har skapt de største problemene, for det hjelper lite at reservelageret ligger i London når flyet står i Oslo eller New York eller Bangkok, sier Kjos.

company:nas

- Boeings ansvar
Tall som DN.no fikk av Norwegian tidligere i dag viser at lavprisflyselskapet har fått den verst tenkelige starten på sin langdistansesatsing: Halvparten av flightene til/fra New York og Bangkok siden oppstarten i månedsskiftet mai/juni har vært forsinket.

Les mer: Halvparten av avgangene har vært forsinket

Bjørn Kjos understreker at det er Boeing og ikke Norwegian har ansvaret for Dreamliner-kaoset som har oppstått. Men på dagens møte, som Norwegian-sjefen selv kaller et "oppvaskmøte", ble det ikke diskutert mulig kompensasjon.

- Det er ikke vi som har forårsaket forsinkelsene, men forhandlinger om kompensasjon er noe vi må ta senere, sier Kjos.

Krevde hemmelig møtested
Han skulle gjerne sett at Boeing-ledelsen selv hadde møtt pressen for å uttale seg, men Boeings representanter krevde å holde møtet med Norwegian på et hemmelig sted for å unngå mediene.

Informasjonen kunne ha vært bedre, helt klart. Kjos

Nå har Boeing og Norwegian blitt enige om en plan for å få bukt med de tekniske problemene:

- Det kommer nå inn et helt team av Boeing-folk til Norge som skal følge alt det tekniske og se hvordan der fungerer. I tillegg skal reservedeler nå spres, slik at det blir lettere å få tak i de delene som trengs, sier Kjos.

For tøft program?
Heller ikke før krisemøtet i dag var Dreamlinerne i rute.

Noen eksperter har ment at Norwegian har satt opp et for tøft program for sine nye superfly.

Dreamlinerne skal til vanlig være i luften 18 timer i døgnet, og ruteprogrammet er satt opp i samarbeid med Boeing, opplyser Norwegian. Lavprisflyselskapet har i dag to Dreamlinere i drift, det tredje kommer i november, mens de andre kommer neste år.

Avviser kritikken
Kjos avviser at det er for lite å begynne langdistansesatsing med to fly.

- Det er ingen annen måte å starte på. Vi kan ikke begynne med 10 fly heller, sier han.

Det MÅ bli bedre, ellers blir Bjørn Kjos veldig vanskelig å ha med å gjøre! Kjos

Han tar imidlertid selvkritikk på kommunikasjonen ut til passasjerene:

- Informasjonen kunne ha vært bedre, helt klart. Vi har lært, vi også, sier han til DN.no.

Vil spre reservedelene
Ved å spre reservedeler håper Kjos å unngå flere "av disse tåpelige forsinkelsene".

- Jeg synes fortsatt Dreamlineren er et fantastisk fly, sier han.

Samtidig føler han veldig sterkt for passasjerene og all den frustrasjonen de har opplevd, understreker han.

- Kan du love bedring fremover?

- Punktligheten har vært elendig, og den skal helt klart opp. Og jeg forventer at Boeing nå finner en løsning. Dette har vært helt forferdelig, og hvis disse problemene fortsetter, da innkaller jeg til nytt oppvaskmøte i morgen. Det MÅ bli bedre, ellers blir Bjørn Kjos veldig vanskelig å ha med å gjøre! sier Norwegian-sjefen til DN.no.

Lite synlig
At han selv har vært så lite synlig den siste tiden begrunner han med at han stort sett har sittet i et fly.

- Jeg var i London i går, i København i ettermiddag - og før det var jeg i Bangkok. Jeg har prioritert passasjerene foran pressen, sier Kjos.

Dreamliner-kaoset har rammet både passasjerer og aksjonærer hos Norwegian.

Norwegian-aksjen NAS har falt kraftig de siste to månedene.

Les også: Norwegian kan tape 1300 kroner per kunde

<b>- Det måtte bli trøbbel</b>

<b>- Han kan lett bli stemplet som en medgangsleder</b>

<b>- Kunne ikke fått en verre start på langrutene!</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.