Boeings ingeniører mangler den nødvendige erf#229en for å diagnostisere problemene på Dreamlineren.

company:nas

Det sier konsernsjef Bjørn Kjos, ifølge Bloomberg News.

I ett tilfelle førte kunnskapsmangelen til en kortslutning som satt en av Dreamlinerne på bakken i tre dager.

- Noen av teamene de (Boeing) hadde på stedene hadde ikke tilstrekkelig erf#229 for å løse problemene, sier Kjos i et intervju i London torsdag.

Toppsjefen la til at hendelsen samt to andre høysesong-episoder, en antennefeil i Florida og påtrefning av fugl i Bangkok, kom på "det verst tenkelige tidspunktet for passasjerene".

Bloomberg skriver at Boeing har respondert med å styrke ingeniørteamene på flyplassene der Norwegians Dreamlinere er stasjonert.

Norwegians langdistanse-strategi er presset av at selskapet kun har tatt levering på tre av de i alt ti Dreamlinerne som er bestilt eller skal leases. Kjos tror dette vil endre seg mot sommeren.

- Når vi kommer til sommeren vil vi ha en mye bedre fleksibilitet til å bytte på flyene som vi ikke kan gjøre i dag, eller i det minste ikke hver dag, sier Kjos.

Toppsjefen erkjenner også at kritikken mot selskapets informasjonshåndtering har vært berettiget.

- Systemet vårt viste alvorlige svakheter i å informere passasjerene. Media gjør rett i å skrive om det, sier Norwegian-toppen.

Norwegian-aksjen NAS er ned 0,63 prosent til 222,80 kroner på Oslo Børs fredag.

Les også:
Fredriksens laksefabrikk presser ut én milliard

<b>Aksjeåret 2014: Tror oljeselskapene kan overraske </b>

<b>Asia i dag: Den kinesiske luksusfellen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.