- Reisebransjen står overfor store utfordringer de neste ti årene, sier Jesper Söderström, direktør for markedsavdelingen i Amadeus Scandinavia, til DN.no.
Rapporten Travel Gold Rush 2020 er basert på en omfattende, global undersøkelse av reisebransjen utført på oppdrag fra Amadeus. Her spås flere trender som vil gjøre seg gjeldende i årene som kommer:
* Et raskt voksende kundesegment som er "eldre, velstående og på vei" blir tydelig og åpner en rekke nye muligheter for eksisterende og nye aktører.
* Forretningsreiser, som har vært gjennom en nedgang, forventes å vokse igjen. Men "Business Class", slik vi kjenner den, kan etterhvert forsvinne og erstattes av mer skreddersydde tjenester.
* Fremveksten av virtuelle, personifiserte kabinklasser på fly ventes å erstatte dagens klasseinndeling.
Lavprisflyselskapene går foran
- Lavprisflyselskapenes inntog har i stor grad endret reisevanene våre. Som forbrukere har vi vent oss til å booke flybilletter på internett og lete etter billigste alternativ. Og for å presse prisene lengst mulig ned, har flyselskapene "kledd av" prisen og i stedet latt oss betale ekstra for måltider ombord, ombooking, seating, lounge-tilgang og innsjekket bagasje, sier Jesper Söderström.
Altså skreddersyr vi i realiteten vår egen flyreise allerede i dag - og dette vil tas enda lenger i tiden fremover, ifølge Travel Gold Rush-rapporten.
- Mye tyder på at det er dit trenden går. Forbrukeren vil selv velge hva han eller hun vil betale for: Er lavest pris viktig, eller er man villig til å betale litt ekstra for tilleggsgoder? På en måte velger kunden sin egen klasse, men det handler ikke om å sitte foran eller bak gardinen. I stedet kan det handle om å få et ønsket sete, kanskje få et ledig sete ved siden av seg for å få større plass, eller et måltid ombord. Klassen blir virtuell og skreddersydd for den enkelte, ut fra hvilke tilleggsprodukter man krysser av for når man bestiller, forklarer Söderström.
Men:
Når det oppstår en trend, oppstår det i tillegg mottrender.
Venter motreaksjon
- En trend blir aldri 100 prosent. Det vil alltid være en motreaksjon. Dermed kan det også oppstå et behov for flybilletter der alt er inkludert. "Å, så enkelt at jeg ikke behøver å velge noe. Jeg bare betaler en pris, og så får jeg alt!", vil noen forbrukere tenke. Så man skal aldri ta en trend for gitt, selv om jeg tror stadig flere flyselskaper vil gå over til den modellen lavprisflyselskapene i dag bruker - og at tilleggsproduktene blir enda flere og mer varierte, sier Jesper Söderström.
Norwegian er definitivt tilhenger av denne modellen:
- Vi ønsker å tilby så billige billetter som mulig. I tillegg er vi opptatt av å gi kundene våre en valgfrihet. Noen kunder ønsker vårt premium-produkt "full flex" der setevalg, et kolli bagasje og gratis endring av billett er inkludert i prisen, mens andre bare tenker pris. Norwegian og andre lavprisflyselskaper tilbyr jo en rekke tilleggstjenester som man kan betale ekstra for, og vi er stadig på jakt etter å forbedre produktet vårt. Stor etterspørsel etter trådløst bredbånd ombord har gjort at vi snart ruller ut denne tjenesten. Også innen inflight entertainment kan det være noe uforløst potensiale, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Omfavner modellen
- Tror du, som rapporten antyder, at Business Class, slik vi kjenner den i dag, vil forsvinne - og at forbrukerne etterhvert vil skreddersy sin egen "klasse"?
- Om Business Class slik vi kjenner den hos de tradisjonelle flyselskapene i dag kommer til å forsvinne helt, er vanskelig å spå. Men Norwegians modell har i alle fall hatt stor suksess, sier han.
Les også: - Billettprisene skal opp i 2011
<b>Norwegian går for lavprisluksus </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.