Arctic Securities venter at amerikanske shippingaksjer vil falle 32 prosent i verdi de neste 12 månedene. Samtidig roser meglerhuset John Fredriksens nese for å spotte trendene i bransjen tidlig.
- Å gamble mot John Fredriksen pleier å være en dårlig idé. Han har vært en bjellesau og har alltid vært i stand til å se syklusen tidlig, sier analytiker Erik Nikolai Stavseth i Arctic Securities til Bloomberg News.
Stavseth sikter til uttalelser John Fredriksen kom med under den årlige shippingkonferansen Nor-Shipping i forrige måned. Da uttalte Fredriksen til Bloomberg at det største krakket i skipsverdiene gjenstår.
Det vil skje "innen ett eller to år" at markedet "kollapser", sa han i et intervju med nyhetsbyrået. Først da er Fredriksen, med en formue estimert av det amerikanske økonomibladet Forbes til 10,7 milliarder dollar, nær 60 milliarder kroner, klar til å kjøpe skip på salg, ifølge ham selv.
- Vi venter til markedet kollapser, og da kjøper vi opp det som er, sa Fredriksen.
- Man er modig som som satser i mot
Også internasjonale aktører advarer mot å satse mot Fredriksen.
- Det er en modig investor som gambler mot disse karene. Vi er ikke like negative som de er, men vi tror det er for tidlig i syklusen til å bli involvert i enkelte av de gjeldstyngede shipping-aksjene, inkludert deres egen, sier analytiker Jonathan Chappell i New York-baserte Evercore Partners til Bloomberg.
Tankmarkedet sliter med lave rater på grunn av overkapasitet. Samtidig vokser den globale flåten dobbelt så raskt som etterspørselen etter at en rekke skipsordrer ble plassert forut for finanskrisen.
Redere betaler for frakt
Et vanlig tiltak for å redusere kostnader i svake markeder, er å slakke farten på skipene. Men selv om rederiene har slått av farten med 11 prosent de siste 12 månedene, og 21 prosent flere skip har gått i opplag, har inntjeningen stupt 81 prosent, ifølge Bloomberg.
Ratene på strekningen mellom Midt Østen og USA har vært negative siden mars, ifølge data fra shippingbørsen the Baltic Exchange i London. Enkelte rederne betaler dermed kundene for å bruke skipene sine for å få ned driftskostnadene, og for å gjøre det rimeligere å komme seg til områder hvor inntjeningen er bedre.
Ingen bedring i sikte
Det er heller ingen utsikter til at de ulønnsomme seilasene vil opphøre.
Årsaken er at etterspørselsveksten for olje er i Asia, ikke i den vestlige delen av verden. Og det tar mindre tid å frakte olje fra Midt Østen til Asia enn til vesten, som kutter ned seilingstiden og frigjør tankskip hurtigere, ifølge verdens største shipping-hedgefond Tufton Oceanic Ltd.
Toppsjef Jens Martin Jensen i Frontline bekreftet i forrige måned også at det svake markedet vedvarer.
Les også: <b>- Vanskelig å se gjeninnhenting i tankmarkedet</b>
- Vårt syn for syv måneder siden var at tankmarkedet var på vei inn i en femårs kjernefysisk vinter, og dét er situasjonen bransjen er i nå. Maktbalansen har skiftet fra eierne til brukerne av skipene, sier Tufton-analytiker Andreas Vergottis til Bloomberg.
Frontline FRO er opp 2,75 prosent til 95,15 kroner, omsatt for 42 millioner kroner.
Les også:
<b>-Selg Frontline</b>
- Gå ham nærmere etter i sømmene
- Ellen Ugland ikke utsatt for straffbar handling
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.