- Enkelte steder i Norge er gule post-it-lapper det mest brukte verktøyet for å forberede toppledere som har noe de skal kommunisere. Det sier noe om hvor lite systematiske forberedelsene er, sier daglig leder i kommunikasjonsselskapet Talk, Jon Sæverud Haddal.
Han har gjennom 18 år i kommunikasjonsbransjen sett og hørt mye rart når norske næringslivstopper har forsøkt å sende ut sine budskap.
Et hovedproblem er ifølge Haddal at få i Norge ser ut til å ha skjønt det helt vesentlige: God kommunikasjon slår rett inn regnskapene:
- Topplederne må prioritere tiden sin veldig hardt. Da bruker de ofte for liten tid på kommunikasjon, fordi de ikke ser hvilken forretningsmessig betydning det har for de målene de skal nå, sier han til DN.no.
Blodfattige presentasjoner
Haddal er derfor ikke særlig overrasket over at britiske kommunikasjonseksperter Finansavisen har intervjuet har mye å utsette på måten de norske topplederne fremfører sine budskap.
Etter å ha studert resultatfremleggelsen til Yara, Rec og Telenor er konklusjonen at sjefene er monotone, trege, stammende, stive og stort sett blottet for lidenskap og emosjoner, skriver Finansavisen torsdag.
Ifølge Haddal i kommunikasjonsbyrået Talk, virker norske ledere mer opptatt av de konkrete resultatene i seg selv enn hvordan de formidles. En klassisk historie er hva som skjedde etter at et ikke navngitt norsk selskap hadde blitt enige om å fusjonere med et amerikansk selskap.
- De møttes på et hotell i Europa og klokken to på natten var de endelig enige om den siste delen av oppkjøpet. Mens nordmennene gikk rett i baren, gikk amerikanerne straks i gang med å forberede kommunikasjonen til markedet dagen etter, forteller Haddal.
Gode forberedelser er nemlig helt avgjørende for hvordan budskapet blir oppfattet. Har man tenkt nøye gjennom hvilken opplevelse mottakeren skal sitte igjen med, er det store sjanser for å oppnå målet, mener Haddal.
Jobs genial, nordmenn "håpløse"
I motsetning til nordmenn som ifølge Haddal er "håpløse" på statements er Apples Steve Jobs et stjerneeksempel internasjonalt på en som kan det:
- Se hva Apple gjorde da problemene med antennen på den nye iPhonen dukket opp. Først løy de og sa at det ikke var feil på telefonen, men så kom Jobs tilbake med ett budskap: Phones aren´t perfect.
- Jeg skal love deg at Apple hadde definert hvilken opplevelse folk skulle få av at han sa nettopp det.
- Hvilken opplevelse da?
- Det er noe feil med alles telefoner, ergo er det ikke noe mer feil med Apples telefoner enn andres. Det er ekstremt effektivt å bare si: Phones aren´t perfect - det vil alle automatisk være enig i, sier Haddal.
I Norge er det noen ledere som utmerker seg i motsatt retning av den trege, monotone og tilbaketrukkede lederskikkelsen de britiske kommunikasjonsekspertene har fått øye på. Ett eksempel er hotellkongen Petter Stordalen.
Et annet flyhøvdingen Bjørn Kjos.
- Norwegian er egentlig nærmere Ryanair enn SAS i måten å behandle kundene sine på. Men Bjørn Kjos viser jo hvor langt du kan komme med et godt smil. Nordmenn hadde opplevd at Norwegian hadde vært enda nærmere Ryanair dersom de hadde hatt en ordinær norsk toppleder, tror Haddal.