- Det er ekstremt interessant det som skjer ute i markedet i dag, sier Norwegians toppsjef Bjørn Kjos, som ser svært lyst på fremtiden.
Han ser store, globale endringer:
- Men de store flyselskapene stikker hodet i sanden og vil ikke se det. De kommer til å merke det, det skal jeg fortelle dem!
Han tror at selskapets nye konkurrenter i fremtiden er noen helt andre enn de vi ser i dag.
- Og disse konkurrentene må vi møte på samme nivå - ved å kutte kosten ytterligere. I fremtiden vil trafikken FRA Asia bli mye viktigere enn TIL Asia. Det blir en formidabel vekst i langdistansemarkedet, men konkurransen blir mye tøffere enn i dag, sier Kjos.
- Det er fryktelig spennende det som skjer fremover - med masse rom.
Godt fornøyd
Norwegian leverte fredag morgen sterke tall for fjerde kvartal.
- Vi er godt fornøyd med dette resultatet, og at vi også i et svakt kvartal for mange flyselskaper fikk en resultatforbedring på over 200 millioner kroner. Fyllingsgraden holdt seg stabil i 2012 og trafikkveksten var god, sier Kjos.
Han peker på at 2012 var et år preget av internasjonal ekspansjon og selskapet har hatt en del nødvendige kostnader knyttet til etablering av nye baser i Thailand og i Spania.
- Dette er oppstartskostnader som er helt nødvendige for å kunne vokse i en global bransje. Veksten ute er også med på å sikre driften i Skandinavia og trygge våre skandinaviske arbeidsplasser, sier Kjos.
Analytikerne var særlige spente på hva Bjørn Kjos ville si om kostnadene i forbindelse med en eventuell forsinkelse av Dreamliner-fly, men selskapet opplyser i kvartalsrapporten at effekten foreløpig ikke er kjent.
31. mai går Norwegian i luften med sin langdistansesatsing til New York og Bangkok, men sjansen er stor for at lavprisflyselskapet ikke får Dreamlineren levert til oppstarten.
Bekreftet forsinkelser
Tidligere denne måneden bekreftet Bjørn Kjos at Dreamlinerne kan bli forsinket. Etter en rekke problemer med den nye flytypen har myndighetene satt flyene på bakken inntil årsaken til batteriproblemene er funnet og utbedret.
Opprinnelig var planen at Norwegian skulle få sitt første Dreamliner-fly i slutten av april.
Les mer: Norwegian bekrefter at Dreamliner kan bli forsinket
Selskapet iverksetter nå plan B, som går ut på å sikre alternativ flykapasitet for langdistanseprogrammet som starter opp med flyvninger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni. Norwegian vil sikre at rutene vil bli fløyet som planlagt og inngår derfor avtale med et leasingselskap som kan operere langdistanserutene dersom Dreamlineren blir forsinket.
- Flåtefornyelsen gir Norwegian et betydelig konkurransefortrinn i en situasjon der mange flyselskaper er sterkt presset på grunn av gamle fly og høye drivstoffkostnader. Ikke minst gir nye, mer miljøvennlige fly kundene våre et stadig bedre tilbud, noe som avspeiler seg i de gode passasjertallene gjennom året, sier Kjos.