- De måtte legge det til side og regne over på nytt. De trodde ikke sine egne øyne, sa Anne Merethe Bellamy, avdelingsdirektør i Finanstilsynet, under et foredrag for Norske finansanalytikeres forening tirsdag.
Hun forteller om en sjekk av produktene et foretak selger i Norge. Ved gjennomsyn av 14-15 produkter fant Finanstilsynet at kostnadene spiser opp nærmest hele beløpet kunden investerer.
- Kostnadene ser ut til å være noe av det høyeste Finanstilsynet har vært borte i – målt mot investert kapital, sier Bellamy.
- Det kan være så mye som 90 prosent, sier hun, og presiserer at saken ikke er avsluttet.
Får konsekvenser
Bare siden november ifjor har Finanstilsynets inngripen fått konsekvenser for fem verdipapirforetak.
Etter at Finanstilsynet har gjennomført stedlig tilsyn med virksomheten har tre virksomheter selv levert inn konsesjonene sine. En virksomhet har fått inndratt sine tilltatelser, og enda en har fått varsel om at tillatelsene vil bli inndratt.
Finanstilsynet fant disse regelbruddene:
- Ikke tilfredsstillende compliance
- Manglende og mangelfull dokumentasjon for at kundens interesser ivaretas på beste måte.
- Brudd på god forretningsskikk. De har for eksempel ikke gitt egnede råd, og uriktig informasjon.
Kunden har ikke sjans til å skjønne produktet
Felles er blant annet at de har brutt god forretningsskikk.
- Flere har solgt dyre produkter med høy risiko til kunder som ikke har hatt forutsetninger til å forstå produktet og kostnadsbildet, sier Bellamy.
Flere av foretakene Finanstilsynet har sjekket informerer kunden om pris og risiko, men ikke på en slik måte at kunden har mulighet til å se den totale prisen og risikoen.
- Jeg har vondt for å tro at noen vil investere i et produkt der opp til 90 prosent av investeringen går bort i kostnader?
- Det vil de nok ikke heller. Poenget er at kunden ikke har mulighet til å skjønne det, sier Bellamy.
Hun forteller at Finanstilsynet mener at dette er en svært alvorlig sak, og understreker at man må slå hardt ned på slik virksomhet.
- Vi mener at de har satt egne interesser foran kundens interesser, sier Bellamy.
- Det holder ikke at kunden får informasjon dersom vi ikke kan se at kunden vil være i stand til å skjønne det. Produktet skal være godt for kunden det gjelder, sier Bellamy.
Små foretak
Bellamy snakket i dag om saker som er under tilsyn eller som nylig er avsluttet. Disse sakene er funnet hos mindre verdipapirforetak, men man skal ikke langt tilbake i tid for å finne eksempler på at også større selskaper har begått lignende regelbrudd. Så sent som i ifjor mistet Terra konsesjonen , og Acta gjorde det samme året før.
Like før påske ble DNB dømt for å ha villedet en av sine kunder. Høyesterett slo fast at småsparer Ivar Petter Røeggen ikke ville ha kjøpt såkalte garanterte spareprodukter av DNB dersom han hadde visst hva produktet egentlig var.
- For Finanstilsynet er signalene som ligger i denne saken viktig, og en ytterligere presisering av det regelverk som gjelder per i dag og det tilsynsmessige fokus vi har på dette, sier Bellamy.
Saken handler blant annet om hensynet til kunden og kundens mulighet til å vite hva en kjøper og hvilken risiko en tar.
Viktig arbeid
Bellamy legger til grunn at det må tilhøre unntakene at verdipapirforetakene villeder kundene sine slik det er beskrevet tidligere i denne artikkelen. De siste sakene har i stor grad sin bakgrunn i varsler og signaler om regelbrudd, og kan dermed ikke generalisere funnene.
- Men alvorlige funn som dette viser at det er svært viktig at vi fortsetter dette arbeidet, sier Bellamy.
Les også på DN.no: Én grunn til at du aldri igjen bør betale håndverkeren kontant
Utdrag fra Finanstilsynets merknader: