- Jeg elsker overraskelser og spontanitet, og tenkte at det sikkert var mange andre som også gjør det, sier Steve Belkin (48) fra Cleveland i Ohio.

For tredje år på rad arrangerer han ”Competitours”, hvor deltakerne ikke får vite destinasjonen før tett opp mot avreise.

- Det å ikke vite hvor du skal er halve moroa, sier han til DN.no

Slik forklarer Belkin konseptet;

- Dette er en konkurranse, hvor hvert lag består av to personer. Du konkurrerer mot opptil 16 lag om å være det laget som har samlet flest poeng i løpet av en uke fylt med utfordringer. Tenk deg et slags ”The Amazing Race” uten stresset, den rare maten og de ekstreme stuntene.

Kreative løsninger gir poeng
Poengene samles ved å lage korte videosnutter av de forskjellige utfordringene som gjennomføres av hvert lag. Hver morgen får deltakerne en virtuell oppdragspakke hvor neste destinasjon avsløres. Sammen med denne ligger også 6-7 utfordringer, som lagene kan velge fra.

 

- Alle må ikke gjøre de samme utfordringene, og de velger selv hvilke de liker best. I Paris er det åpenbart å dra opp i Eiffeltårnet. I stedet for å kun gjøre det, må lagene dra opp til toppen, samle 15 personer for å få de til å danse can-can. Da må deltakerne være sosiale, overbevisende, de må koreografere og filme. Det er en bra historie å fortelle senere og de har oppnådd noe annet enn å kun reise til toppen for å se på utsikten, sier han ivrig, og fortsetter med å trekke frem utfordringen deltakerne fikk da de var i Oslo.

- Der er vikingskipene et ”must see”. Deltakerne fikk utfordringen om å dra til museet, lære seg så mye som mulig, for så å lage en 30 sekunders reklame hvor de markedsfører vikingskipene som et cruise i nåtiden. Det blir det mange morsomme og kreative videoer ut av.

På slutten av dagen deles det ut poeng basert på videoene hvert lag leverer.

- Jeg har en tidligere deltaker som fungerer som dommer, han ser på videoene og deler ut poeng etter hver utfordring. Jeg involveres ikke i den prosessen. Da kan de ikke bli sure på meg, sier Belkin og ler.

Inspirert av tv-serie
Den entusiastiske 48-åringen ble inspirert til å starte opp Competitours etter å ha sett suksessen til den amerikanske TV-serien ”The Amazing Race”.

- Etter at tv-serien ble så populært fikk jeg ideen. Det var kanskje 10-11 millioner som så på dette, men bare en veldig liten del som får delta. Mange av de som så på ønsket selv å delta, men visste at nåløyet er svært lite. Derfor tenker de at mitt firma og mine turer er det nest beste.

Selv deltok Belkin på ”Global Scavenger Hunt”, en mer ekstrem utgave av denne typen reising.

- Dette var også en inspirasjon for oppstarten av mitt firma, og jeg hadde en uforglemmelig tur. Og de to som driver dette er fantastiske mennesker. Men de tar 10.000 dollar for en tur som tar deg rundt hele verden på litt over 20 dager. Det er det ikke alle som har mulighet til å gjøre. Vi er mer for dem som ikke har verken tiden eller pengene til å delta der.

Pengepremier spisser konkurransen
Hos Competitours må man ut med 2800 dollar for ni dager gjennom fire land i Europa. Dette inkluderer flyreise, hotell og transport.

Deltakerne kjemper om en toppremie på 5500 dollar. Laget som kommer på andreplass stikker av med 2500 dollar, mens tredjeplassen får 1000 dollar. Det gjør at innsatsen kan bety en ”gratis” ferie.