SAS hadde ifjor størst nedgang i passasjertrafikken blant verdens 50 største flyselskaper.
Det skandinaviske flyselskapet har gjennomført kutt i milliardklassen som følge av spareprogrammet Core SAS.
- Men når konkurrentene fortsetter å kutte kostnader, må også SAS kutte videre. Det må til for å sikre lønnsomhet. Flybransjen er en tøff bransje, sier Travelbroker-direktør Ole Kirchert Christensen.
Og informasjonssjef Bertil Ternert i SAS er enig:
- Det er en overkapasitet i luftfartsbransjen, og vi må ha et lavkostnadsnivå for å overleve. Derfor er det en stadig jakt på effektivitet og kostnadskutt. Den gamle tiden kommer aldri tilbake, sier Ternert til DN.no.
- Må gjøre det samme
Kirchert Christensen tviler på at SAS vil klare seg alene, og han tror det beste for SAS vil være å bli kjøpt opp av Lufthansa.
- Uansett om vi skal stå alene eller blir kjøpt opp, må vi gjøre akkurat det samme. Vi må bli lønnsomme, ellers blir vi ikke attaktive, sier Bertil Ternert.
Han understreker at SAS har valgt en strategi der man ikke skal konkurrere med å tilby en kapasitet på strekninger man ikke tjener penger på. Derfor har flyselskapet kuttet i kapasiteten.
- Programmet biter
- I de siste trafikktallene våre kommer det klart frem at programmet vårt biter. Vi har flere passasjerer i hvert fly nå og har fått bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel. Dermed har lønnsomheten vår økt, sier Ternert.
Les også: SAS på rett kurs og <b>Flere kunder, men mer trøbbel for SAS</b>
Samtidig konstaterer han at kostnadene må ytterligere ned.
- Vi konstaterer at alle flyselskaper kutter kostnader, og det er også vi nødt til å fortsette med, sier han.
Les også:
Fly billig over hele verden
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.