Acta Holding, som nå markedsfører seg under navnet Finanshuset Acta, fikk et resultat på minus 17 millioner kroner før skatt i tredje kvartal 2010, mot et resultat på minus en million kroner i samme periode året før.
Totale inntekter var i perioden på 87 millioner kroner mot 103 millioner tredje kvartal 2009.
- En suksess
Konsernsjef i Acta, Geir Inge Solberg, sa på fremleggelsen av kvartalsresultatet seg likevel fornøyd med utviklingen.
Selskapet har innført en ny forretningsmodell kalt Porteføljekonto, som innebærer en overgang fra engangsinntekter ved transaksjon til løpende inntekter på forvaltning.
- Det har ikke vært uten risiko, for det store spørsmålet er hvordan det ville bli tatt imot av våre kunder. Jeg er glad, og faktisk veldig stolt, over at vi kan konstatere at Porteføljekonto har vært en suksess. For en suksess er det, sa Solberg på fremleggelsen.
Svenskene trekker ned
Så langt har 3000 norske og 600 svenske kunder takket ja til å opprette porteføljekonto. Produktet tilbys kunder med minimum 500.0000 kroner til forvaltning. Den samlede forvaltningen er nå kommet opp i 17 prosent av den totale forvaltningsporteføljen i Acta.
Solberg gjentok i dag målet som ble presentert under lanseringen av det nye konseptet forrige kvartal. 50 prosent av all forvaltning skal skje gjennom porteføljekontoen innen to år, og 75 prosent innen fire år.
Hensikten er å gi selskapet en solid økonomisk basis i form av løpende inntekter, som overgår selskapets faste kostnader. Det har de allerede oppnådd, men de totale kostnadene er fortsatt høyere enn inntektene.
”Fremover vil Acta's faste inntekter overstige de faste kostnadene på årsbasis. For første gang siden 2008 har den samlede verdien av kundenes eiendeler samt egenkapital steget. Konsekvensen av å fokusere på Porteføljekonto har, som forventet, vært lave volumer på brutto tegning, og da spesielt i det svenske markedet”, heter det i rapporten.
Tror på modellen
Solberg understreket imidlertid på presentasjonen at de var skråsikre på den nye forretningsmodellen.
- Den virker. Og jeg kanforsikre at vi fortsatt har energi og motivasjon til å jobbe videre etter den. Vi har allerede nå lagt et godt grunnlag for den forretningsmodellen som vi presenterte tidligere og som skal gi videre vekst og lønnsomhet, understreket Solberg.
Les også fra resultatfremleggelsen for 2. kvartal:
- Nå er vi på samme side som kunden