Det kan bli ett felt igjen til «vanlige biler»- dersom byråd Guri Melby ved Byrådsavdeling for miljø og samferdsel Oslo kommune får det som hun vil.

I et forslag til Oslo pakke 3-sekretariatet, foreslår hun å la næringstrafikk, busser, drosjer, el- og utslippsfriebiler skal få bruke to av tre kjørefelt sammen på strekningen E18 vestfra mot Oslo sentrum.

Leder Willy Frantzen i pendlerforeningen Follo og Østfold omtaler forslaget som «del av et minimumsopplegg».

- Trafikken inn til byen er formidabel. Men det er få parkeringsplasser og sprengt kapasitet og ingen planer om å bygge ut. Dette er et resultat av at man verken har penger eller planer til å bygge et system som dekker behovet som hovedstaden har i forhold til å få flyt i trafikken, sier han.

Hva kan bli konsekvensene av å redusere kjørefeltene for vanlige biler på den aktuelle strekningen?

- Det blir mer kaos, selvfølgelig. Folk må på jobb.

Fredet tid

Forslaget om å kjøre i miljøfelt når man er to eller flere i bilen, såkalt samkjøring, er han heller ikke begeistret for.

- Hvor ofte passer det da? spør Frantzen.

Han mener tiden man bruker frem og tilbake fra jobb og hjem igjen er «fredet», og sier det er «forkastelig» at staten vil gripe inn i folks vaner.

- Det samme systemet har man prøvd i Kristiansand og Fredrikstad, hvor meningen var å stimulere til mindre kjøring alene. Etter mitt skjønn er dette et fortvilet forsøk på å styre landet og trafikken etter minimusprinsipper.

Fleksitid

Frantzen perker også på at enkelte arbeidsgivere oppfordres til å undersøke muligheten for å la ansatte arbeide fleksitid - for å unngå de kraftigste køene.

- Landets livspulsåre er mettet, den kan ikke løses ved å planlegge fleksitider slik at noen begynner på jobb klokken åtte og andre kokken ti. Skal det få landet til å gå? Det nytter ikke, man må være der hvor businessen er.

- Vi styrer Norge på keiserens nye klær. Det er derfor vi har denne situasjonen. Ingen skjønner hvorfor vi ikke bruker pengene til å bygge opp Norge når vi har dem.

Nullvekst

Byråd Guri Melby mener Frantzen ikke har fått med seg målet om nullvekst i personbiltrafikken.

- Hvis vi skal klare å halvere klimagassutslipp fra transport innen 2030, kan vi ikke legge opp til økt kapaistet gjennom å bygge ut veinettet. Men det er heller ikke miljøvennlig at folk står i kø. Skal vi løse køutfordringer og slippe ut færre klimagasser, må vi prioritere de grønne kjøretøyene, sier hun.

Håpet er at dagens bilister i stedet vil velge å reise kollketivt eller med elbil.

- Er det hele et forsøk på å gjøre det vanskeligere å kjøre personbil?

- Hovedmålet er ikke å gjøre det vanskeligere å kjøre personbil, men det må bli verre for andre om noe skal gjøres enklere for andre.

Les også:

Så mye kan boligprisene stige  

- Evig lenge til det kommer noen renteøkning

Solgte elbiler for 1,3 milliarder kroner

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.