- Sammenlignet med slik det var før, må du i dagens marked og med dagens rammebetingelser bli mye bedre på det du velger å være god på, understreker Orkla-sjef Åge Korsvold.

Onsdag gjestet han den årlige Handelskonferansen til arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Konferansen, som er ett av de største bransjetreffene i norsk handelsnæring, var i år preget av en viss krisestemning. Samme morgen omtalte Dagen Næringsliv en fersk rapport som slår fast at høye kostnader og svak salgsvekst kan bety kroken på døra til flere tusen norske butikker.

Korsvold var invitert for å diskutere vekstmuligheter i et konkurranseutsatt marked.

- De globale merkene vi møter konkurrerer på samme premisser som oss. Det er en utfordring som vi både må og vil ta. Kunden vil ha de forskjellige leverandørene og da er det bare å gå ut og slåss, sa han til en fullsatt konferansesal i hovedstaden.

Ser pristak
Ifølge rapporten DN har fått tilgang til, og som senere ble presentert på Handelskonferansen, er det først og fremst faghandelen som i dag trues med konkurser. Dagligvare og servicehandel inngår ikke i begrepet.

Overfor DN.no kan Orkla-sjefen fortelle at han generelt ikke blir bekymret av de dystre utsiktene som i dag tynger en stor del av den norske handelsstanden.

- At det blir færre butikker gjør ikke noe så lenge markedet holder seg. Vi er opptatt av volum på våre produkter. Det er en strukturell endring, men det har ikke stor betydning for oss at det er tapere og vinnere blant kanalene, sier han.

- Det vi imidlertid ser er en avmatning, også i det norske forbruket. Det kan være at man på noen kategorier kanskje ser et pristak, og vi er nok inne i en periode som er mer krevende. Det er derfor vi gjennomfører de omstillingene vi gjør, sier Korsvold.

Satser på de sterke
Ifølge Virke skiller riktignok bredt vareutvalg og nisje seg ut med gode vekstutsikter. Ifølge Korsvold er dette en trend som ikke minst har endret forretningsmodellen til Orkla.

Han tror en større satsning på få, men sterke merkevarer er noe av nøkkelen for å lykkes i dagens markedssituasjon.

- Når kanalene blir likere, kan du si at kanalene blir en merkevare i seg selv. Det betyr at når min merkevare er tilgjengelig i alle kanaler, flyttes noe av makten fra merkevareleverandøren til kanalen. Det fører til at kampen for å lykkes som en merkbar leverandør blir hardere, forteller Korsvold.

- Det vi ser er at globale merkevareleverandører legger enorme resurser bak merkevarene sine. Det som er en ganske trygg prognose er at også Orkla må legge mer ressurser i de sterkeste merkene vi har og investere i de merkene vi tror er. Det er litt av årsaken til den store omstillingen hos oss, sier han.

Rendyrket merkevareselskap
Da Åge Korsvold kom inn som midlertidig konsernsjef i mai ifjor var målet å rendyrke Orkla som merkevareselskap.

Siden da er Borregaard børsnotert, Rec er solgt, det meste av aluminiumsselskapet Sapa er fusjonert med Hydro, mens røttene i Trøndelag, Chr. Salvesen & Chr. Thams, er solgt til tidligere konsernsjef Bjørn Wiggen. Inn har Jordan og Rieber kommet for over syv milliarder kroner.

- Vi har et lys i fremtiden. Det er derfor vi satser på merkevarer, sier Korsvold i dag.

På et drøyt år har han også skiftet ut hele konsernledelsen i Orkla og nesten hele ledelsen i Orkla Brands Nordic.

- Når du integrerer og laget et selskap ut av flere selskaper, må du velge en ny ledelse. Da er det klart at da vil det være ledere som må slutte. Det er en konsekvens av integrasjonen, understreker han.

Tror på resultater i 2014
Samtidig med alle omleggingene i selskapet, la Åge Korsvold i sommer frem resultater for andre kvartal som han betegnet som utilfredsstillende.

Mens Korsvold har satt mål om organisk vekst for Orklas merkevarer på fire prosent, var det i stedet et tilsvarende fall, noe som knapt har skjedd i Orklas historie. Da tallene ble kjent, falt Orkla-aksjen over ti prosent.

- Vi er midt i en stor omstillingsprosess, og det inneværende året er preget av at det er store kostnader knyttet til dette, sier Korsvold til DN.no i dag.

- Vi tror vi vil se noen av de første positive effektene av omstillingene i 2014, opplyser han.

company:ork

- Og aksjekursen?

- Vi konsentrerer oss om resultatene, svarer Korsvold.

Onsdag handles Orkla til 45,06 kroner per aksje, opp 0,07 prosent.

Les mer fra Handelskonferansen:
- Oppriktig bekymret for at vi får et sparesjokk
Kan bety kroken på døra for én av tre

Les også:
- På sikt skal vi ut av Sapa
Mer hoderulling i Orkla (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.