Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn presenterte onsdag planene om utbyggingen av den nye containerterminalen på Sjursøya i Oslo. Havnen, som skal stå ferdig i 2015. Nå utlyses driften av cotainerterminalen til fremtidig operatør.

Mens representanter fra Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og partiet Rødt benket seg foran Karlsen for å konfrontere ham om konflikten med havnearbeiderne, var styrelederen derimot mer opptatt av en annen trussel enn laste- og lossearbeidernes tariffavtaler og kostbare lunsjer.

- Det er en svart svane som svømmer i Oslofjorden. Den er synlig, men likevel er det ingen som vil se den, sier Karlsen.

Den «svarte svanen»» er ifølge styrelederen svoveldirektivet som implementeres fra 1. januar 2015.

- Prisen på bunkersolje til skip vil øke vesentlig når svovelinnholdet må reduseres fra en prosent til 0,1 prosent. Driftskostnadene for skip vil stige med mellom 25 og 30 prosent. Konsekvensene er dramatiske, sier Karlsen.

Ber regjeringen om hjelp
Han viser til at det svenske analyseselskapet Trafikanalys har beregnet at svoveldirektivet vil medføre at bunkerskostnader for skip som transporterer gods til og fra svenske havner vil øke mellom 4,5 og 6,4 milliarder svenske kroner per år.

- Svoveldirektivet medfører en konkurransedreining til fordel for biltransport av gods som det skal bli ekstremt vanskelig å rette opp, understreker Karlsen.

Nå ber han Solberg-regjeringen om en utstrakt hånd.

- Her må det betydelige statlige midler til. En tiltakspakke må komme fra regjeringen slik at det kan investeres i nye skip som er miljølvennlige, sier Karlsen og viser til at den finske regjeringen har bevilget en milliard kroner til næringen som følge av svoveldirektivet.

- Hvorfor vil Oslo Havn investere en halv milliard kroner når godstrafikken på sjøs trues med et nytt direktiv?

- Det er en risiko. Den må vi ta, ellers har vi tapt, sier Karlsen.

Han viser til at Oslo Havn gjør det politikerne ber om når containerterminalens kapasitet økes fra 260.000 til 450.000.

- Vi tilrettegger politikernes ønske om å flytte gods fra vei til sjø og ønsker å være i forkant, sier Karlsen og legger til at et vanlig containerskip som seiler inn til Oslofjoden erstatter cirka 400 semitrailere på hovedveiene inn mot Oslo.

 

Les mer:

Transportarbeidere erklærer krig om havnene



Les også på DN.no:

Betjente privat boliggjeld på 70 mill. på lektorpensjon

Nordmenn satser på ferieboliger i Spania

Slik kan du vinne seks av Buffetts milliarder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.