Odin-forvalter Jarle Sjo mener at det kan finnes gode kjøp innen selskaper som driver med industriell shipping.
Han definerer industriell shipping som markeder med høyere inngangsbarrierer og stordriftsfordeler enn ”råvareshipping” som tørrlast og tank. Industriell shipping er også mer kompleks, og selskapene har større evne til å differensiere fra konkurrentene.
-Fremover tror vi at industriell shipping vil gjøre det bedre enn råvareshipping, særlig grunnet lavere tilbudsvekst, sa Sjo under et foredrag på Odin-konferansen 2011, ifølge TDN Finans.
Han viste til at de seneste 18 årene har egenkapitalavkastningen vært bedre blant råvareshipping-rederiene på Oslo Børs enn utviklingen i ”industrielle rederier”, men den er mye jevnere i ”industrielle rederier”. Der har det heller ikke vært noen år med negativ avkastning, noe som har skjedd fire av de 18 årene innen råvareshipping.
Kjemikalie, gass, bil og container er shippingbransjer som trekkes frem som ”industrielle”.
-Ser vi på et selskap som Wilh. Wilhelmsen er selskapet lavt priset i forhold til egenkapital. Markedet har historisk bygget egenkapital jevnt og trutt, og vil trolig fortsatt gjøre det fremover, sa Sjo ifølge TDN Finans.
Forvalteren trakk også frem Golar LNG som et eksempel, og vist til at dagratene på store LNG-skip har steget fra rundt 30.000 dollar til rundt 100.000 dollar på ett år.
Når det gjelder shipping-rederier innen råvarer mener Sjo at tilbudssiden ødelegger markedene.
-Rederne oppfører seg litt som min 14 år gamle sønn. Straks de får penger, skal de bruke de opp raskest mulig. Det er ingenting en reder liker mer enn å se sin pene kone knuse en flaske champagne på et nybygg ved et verft i Sør-Korea, Japan eller Kina, sa Sjo. Likevel mener han at det er en ”positiv” ting i markedene.
-Det positive er at ratene har falt så mye at de snart ikke kan falle mer. Da vil rederne legge skip i opplag. (..). I tillegg har vi sett en økende skrapingsaktivitet, sa han.
<b>Bestilte skip som ikke tålte sjø</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.