- Det er jo altfor dyrt å fly langt i dag. Grisedyrt! sier han til DN.no.
- Tror du Norwegians lave priser vil bidra til at andre flyselskaper senker sine priser til New York og Bangkok?
- Ja, det håper jeg da virkelig. Jeg synes alle skal ha råd til å fly langt, men i dag er langdistanseflyvninger altfor dyrt - for mange år siden var prisene hinsides. Da måtte du nesten ha en statsrådlønn for å ha råd til å sette deg på et fly, svarer Bjørn Kjos.
I dag presenterte Norwegian langdistanseplanene sine, og samtidig åpnet billettsalget. Folk hev seg på: Allerede kort tid etter at billettene ble lagt ut for salg, var det nær sagt umulig å komme inn på Norwegians nettsider på grunn av voldsom pågang.
Norwegian starter flyvningene til New York og Bangkok fra Oslo henholdsvis 30. mai og 1. juni neste år. De billigste tur/billettene vil koste cirka 1.800 kroner til New York og 3.000 til Bangkok i Thailand - men dét er bare halve sannheten:
For når du bestiller reisen, kommer det flere utgifter på toppen. I alle fall hvis du har tenkt å ta med bagasje og vil ha mat på flyreisen over.
Her er ett reelt eksempel: En tur midt i juli som i utgangspunktet koster 5.058 for to personer ender opp med å koste totalt 6.854 kroner inkludert innsjekket bagasje og flymat.
Les også: Skal fly til New York for 1829 kroner
Likevel tilbyr Norwegian et billigere produkt enn de fleste andre flyselskaper, og det er på høy tid, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Vil bli en "game changer"
Han kan ikke svare på hvor mange av de billigste billettene som finnes, dette avhenger av hver enkelt flyvning og hvilken dag og årstid det er. Men Kjos lover at det er nok billigbilletter til at forbrukermyndighetene blir fornøyde.
- Kan dere tjene penger på å selge så billige billetter?
- Ja, vi kan det. Flyene våre er en "game changer" - og derfor håper jeg også Norwegian blir en "game changer" når det kommer til langdistanse. Billigbilletter på langdistanse skal bli den nye normalen, sier Kjos.
Norwegian vil ha ned mot 50 prosent lavere kostnader enn SAS på langdistanseflyvninger, sier Bjørn Kjos til TDN Finans.
- Det er en helt annen verden med disse nye flyene. Jeg vil si at vi bør ligge på halvparten av kostnadene til SAS på langdistanseflyvninger, bemerker han.
Norwegian er nå i ferd med å etablere en base i Bangkok, med stort sett lokalt personale. Det betyr lavere lønninger.
- Tøff konkurransesituasjon
- Kunne Norwegian ha startet opp langflyvninger med kun norske ansatte?
- Vi hadde klart det i dag, men ikke i morgen. Passasjerstrømmen i fremtiden vil gå fra Asia, og jeg er sikker på at det blir de asiatiske flyselskapene som blir våre største konkurrenter. Da må vi være konkurransedyktige. Når ansatte i et kinesisk flyselskap tjener en tiendedel av det norske ansatte gjør, sier det seg selv at vi må holde kostnadene nede. Det blir en fryktelig tøff konkurransesituasjon fremover, sier Kjos.
Lønningene er likevel gode nok, selv om arbeidskraften i Bangkok er langt rimeligere enn i Norge, understreker han.
- Vi fikk 1800 søkere til 140 stillinger, så det er mange som vil jobbe for Norwegian der nede, slår Bjørn Kjos fast.
Les også: - Gamle fly og høy oljepris er en dødelig cocktail
- Liker å være et skritt foran (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.