Det kommer ganske sikkert til å bli en stor begivenhet. 4. oktober åpner amfiet til 80 millioner midt i Geilo sentrum med Hellbillies og fest.
Samtidig har gravemaskinene inntatt selve symbolet på stillstanden på Geilo – det fem år gamle gapende hullet på Handelslagstomten like foran Dr. Holms Hotel. Og på Vestlia blir det badeland.
Byggeaktiviteten i bygda er større enn på mange år.
– Ja, du kan på mange måter si at det er samling i bunn, sier turistsjef Pål Knutsson Medhus i Visit Geilo.
– Ikke fordi vi har opplevd situasjonen som noen katastrofe, altså, legger han raskt til.
– Men vi må nok innse at vi har vært for lite synlige.
Siden årtusenskiftet har antall kurs-/konferanseovernattinger i Hol kommune, der Geilo er den desidert viktigste destinasjonen med rundt 60 prosent av kommunens kommersielle senger, blitt redusert med nær 40 prosent. Oppnådd rompris har stått stille. Samlet losjiinntekt er redusert i takt med at flere mindre hoteller er lagt ned eller konvertert til leiligheter.
Stor omstilling
Hol kommunes andel av landets hotellovernattinger har sunket fra 2,5 til 1,5 prosent, ifølge tall fra statistikknett.no.
Regnskapstallene for de fem store hotellene i Geilo sentrum viser at omsetningen siden toppåret 2008 er redusert fra nær 260 til snaut 215 millioner ifjor.
– Nedturen etter 2008 har fått oss til å våkne. Det er en stor omstilling fra gjestene bare velter inn til en situasjon der vi må ut og selge. Nedgangen har også fått alle her på Geilo til å forstå at vi er nødt til å selge Geilo sammen. Vi har nok sittet altfor mye på hver vår tue, sier Lillvi W. Hole, salgs- og markedssjef ved Dr. Holms.
Optimismen er godt hjulpet av en svært god sommer med omsetningsøkning på 15–20 prosent både for Dr. Holms og Bardøla, de to største hotellene på Geilo.
– Det er en kraft her nå vi aldri har sett tidligere. Fra kommunen, fra hytteeiere, næringslivet og lokalbefolkningen, sier Arill Ottersen, direktøren på Bardøla.
– Vi regner på flere anbud på kurs og konferanser enn på lenge. Interessen for naturbaserte opplevelser bare øker. Og vi selger oss sammen i stormøtemarkedet, arrangementer med fra 400–500 deltagere som kan fylle mange av hotellene her samtidig, legger han til.
– Og vi får tilbakemelding fra tidligere kunder som etter å ha lagt konferansene til utlandet eller til byene vil tilbake til oss igjen. Jeg tror trenden er i ferd med å snu nå, mener Lillvi W. Hole.
Pål Knutsson Medhus mener det blir helt feil å sammenligne Geilo med konkursrammede eller nedlagte kurs-/konferansehoteller som Bolkesjø, Spåtind eller Sanderstølen.
Fjellrev og dobbel cortado
– De har vært helt alene. Vi er derimot en komplett helårsdestinasjon som kan tilby alt fra nasjonalparker, fjellrev, shopping, flotte fullservicehoteller, spaanlegg, kunst og dobbel cortado. Vi har alt på ett sted – fra villmark til det urbane. Derfor er vi i en helt annen situasjon. Men utfordringen blir å få kommunisert dette utenfor bygda. Få kundene til å innse hva vi har. Det skal vi klare nå, tror Medhus, og legger til at ny Hardangerbro og ny vei fra Oslo neste høst reduserer reisetiden vesentlig.
– Ja, hullet på Handelslagstomten har vært et symbol på nedturen. Men når hullet nå fylles og det nye bygget står ferdig der ved juletider neste år er det samtidig også et symbol på at det er en ny tid for Geilo nå. En tid preget av optimisme og samhold vi aldri har sett maken til, sier Medhus med smittende overbevisning.
– Til det er det bare en ting å si, gliser Lillvi W. Hole på Dr. Holms.
– Og det er halleluja.
Les også:
Kjøpte privatfly like før masseoppsigelser
Apple-byks på Wall Street
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.